[scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

beste mensen,

ik heb een vraag die alle andere vragen onbelangrijk maakt.

ik heb 500 mL 0,100 M zwavelzuur + 500 mL 0,200 M salpeterzuur bereken de pH van de oplossingen die ontstaan als we deze volgende vloeistoffen bij elkaar doen.

wie weet het antwoord??? [!]

je kan dit erg ondersteunen door een reactie vergelijking erbij te houden... [-X

Afbeelding dave

Jorim: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "reactie" of "project" zijn zo nikszeggend en plaats ze in het goede forum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

Als je dit wil uitwerken, kan je het beste beginnen met bepalen welke reacties er optreden en of dit aflopende of evenwichtsreacties zijn.

Dus aan jou de vraag:

Welke reacties treden er op? Is dit met sterke of zwakke zuren/basen?

Ik neem aan dat Chemlevel 1 niet klopt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 704

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

het zijn allebei sterke zuren, waarvan je bij zwavelzuur alleen rekening hoeft te houden met de eerste ionisatiestap. Bereken nu de hoeveelheid H(+) in de oplossing en dan de pH.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

H2SO4 + HNO3 --> ... het zijn zeer sterke zuren in iedergeval dus de reactie is niet aflopend

H2SO4--> HSO4-

HNO3 --> NO3-

ik raak in de war omdat een zuur met een zuur reageert. Je zal toch eerder denken een zuur met een base [-X

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

het zijn allebei sterke zuren, waarvan je bij zwavelzuur alleen rekening hoeft te houden met de eerste ionisatiestap. Bereken nu de hoeveelheid H(+) in de oplossing en dan de pH.
Is dit niet wat al te sterk door de bocht? Ook de tweede H(+) van zwavelzuur wordt toch nog vrij gemakkelijk afgesplitst? Volgens mij moet je hier toch echt de "ingewikkelde" berekening met pKa waarden e.d. gaan doen om tot een acceptabele oplossing te komen, zeker omdat de concentratie van de zuren ook niet bijzonder hoog is.

Met jouw oplossing zou ik komen tot een H(+) concentratie van ca. 0.15 mol/l, maar ik denk persoonlijk dat die toch iets hoger zal liggen (uiteraard lager dan 0.20 mol/l), echter ik ga het hier nu niet narekenen [-X .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

Is dit niet wat al te sterk door de bocht? Ook de tweede H(+) van zwavelzuur wordt toch nog vrij gemakkelijk afgesplitst?
Bij welke pH zitten we ruwweg, en wat is de pKa van de tweede H van zwavelzuur?

Berichten: 704

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

sdekivit schreef: het zijn allebei sterke zuren, waarvan je bij zwavelzuur alleen rekening hoeft te houden met de eerste ionisatiestap. Bereken nu de hoeveelheid H(+) in de oplossing en dan de pH.
Is dit niet wat al te sterk door de bocht? Ook de tweede H(+) van zwavelzuur wordt toch nog vrij gemakkelijk afgesplitst? Volgens mij moet je hier toch echt de "ingewikkelde" berekening met pKa waarden e.d. gaan doen om tot een acceptabele oplossing te komen, zeker omdat de concentratie van de zuren ook niet bijzonder hoog is.

Met jouw oplossing zou ik komen tot een H(+) concentratie van ca. 0.15 mol/l, maar ik denk persoonlijk dat die toch iets hoger zal liggen (uiteraard lager dan 0.20 mol/l), echter ik ga het hier nu niet narekenen [-X .
maar denk dat dit voor een middelbare school opdracht is. Zouden ze dan echt die 'ingewikkelde' oplossing vragen? Waar ze ook van uit kunnen gaan is dat de tweede ionisatiestap ook nog nagenoeg volledig loopt, dus dan zou je dus per mol zwavelzuur 2 mol protonen krijgen.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

ik vind hem vrij pittig toch voor een middelbare school opdracht misschien jullie niet maar het is jullie beroep Afbeelding

Berichten: 29

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

kan iemand mij daarom uitleggen hoe twee zuren met elkaar reageren

Berichten: 704

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

kan iemand mij daarom uitleggen hoe twee zuren met elkaar reageren
niet [-X als je ze bij elkaar doet dan zullen beide zuren dissocieren in water. Bij sterke zuren heeft de hoeveelheid protonen geen invloed omdat deze volledig ioniseren in water. Bij zwakke zuren zit je met een evenwicht.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

Zuurconstanten van HNO3 en H2SO4 >>> 1

dus ze zijn sterk zuren d.w.z dat:

HNO3 + H2O >>>>>> H3O+ + NO3- : [H3O+] = MOL/V >>>>MOL = 0.5X0.2 = 0.1 MOL

H2SO4 + 2H2O >>>>>2H3O+ + SO4; 1 MOL Zwavelzuur levert 2 mol H+

dus mol zwavel = 0.1 x 0.5 = 0.05 mol, mol H3O+ = 0.1mol.

mol H3O+ in de oplossing = 0.1 + 0.1 = 0.2 mol in (500 ml + 500ml = 1 l)

pH = -log [H3O+] = - log 0.2 = 0.69

de oplossing is te zuur en dat is normaal want ze zijn allemaal sterkezuren

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

d_a_ve schreef: kan iemand mij daarom uitleggen hoe twee zuren met elkaar reageren
niet [-X als je ze bij elkaar doet dan zullen beide zuren dissocieren in water. Bij sterke zuren heeft de hoeveelheid protonen geen invloed omdat deze volledig ioniseren in water. Bij zwakke zuren zit je met een evenwicht.
Ehm tuurlijk kan dit wel, het beste voorbeeld is nitreerzuur dat je kan gebruiken om nitro-groepen aan tolueen te hangen.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

sdekivit schreef:
d_a_ve schreef: kan iemand mij daarom uitleggen hoe twee zuren met elkaar reageren
niet [-X als je ze bij elkaar doet dan zullen beide zuren dissocieren in water. Bij sterke zuren heeft de hoeveelheid protonen geen invloed omdat deze volledig ioniseren in water. Bij zwakke zuren zit je met een evenwicht.
Ehm tuurlijk kan dit wel, het beste voorbeeld is nitreerzuur dat je kan gebruiken om nitro-groepen aan tolueen te hangen.
okee, maar gaat dat niet een beetje ver voor dit topic ? denk dat zuur-base-reacties wel voldoende zijn.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] pH zwavelzuur en salpeterzuur

Ook als je iets minder ver redeneert, kan toevoegen van een zuur aan een ander zuur best wel invloed hebben.

Neem bijvoorbeeld een middelsterk zuur als fosforzuur en voeg dan daar aan toe een oplossing van salpeterzuur of zoutzuur. De ionisatie van het fosforzuur wordt dan flink teruggedrongen en effectief heb je een zuursterkte die maar weinig meer is dan de sterkte van een oplossing, die alleen het salpeterzuur of zoutzuur bevat.

Dit heeft alles te maken met het evenwicht van een relatief zwak zuur HA

HA <---> H+ + A-

Door toevoegen van een sterk zuur wordt veel H+ in oplossing gebracht en wordt het zwakke zuur minder sterk geioniseerd.

Reageer