Componentanalyse van Diesel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 292

Componentanalyse van Diesel

Door de summiere opdrachtbeschrijving van een componentanalyse van verschillende soorten diesel vroeg ik mij af welke bekende en/of veel voorkomende componenten nou typisch in diesel zitten. Het is de bedoeling dat verschillende diesels worden geanalyseerd. Deze monsters ga ik zelf nemen en dacht dus aan rode diesel, normale diesel en extra schone diesel(Shell V-power?).

Ik ga op een narrow bore capillaire kolom met splitsysteem meten. Iemand aanbevelingen voor een goede scheiding van de aanwezige componenten. Snelheden van gas bijv. Splitter-instellingen. Ik ga uit van 50 ng per component als maximale belasting.

Ook als je niet alle dingen direct kan of wil beantwoorden is een reactie natuurlijk altijd welkom!

Alvast bedankt!
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Componentanalyse van Diesel

De stoffen die (waarschijnlijk) in rode diesel zitten en o.a. zorgen voor de kleur zijn: Furfuraldehyde (furfural), quinizarin en red dye

Verder bevat diesel veel zwavel en bestaat uit (ik quot de Engelse Wikipedia):

Petroleum derived diesel is composed of about 75% saturated hydrocarbons (primarily paraffins including n, iso, and cycloparaffins), and 25% aromatic hydrocarbons (including napthalenes and alkylbenzenes).

Verder is Shell bellen met een goed verhaal misschien een idee [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Componentanalyse van Diesel

Hey Jorim, Shell bellen is inderdaad een heel goed idee! Heb ook al wat voorschriften op JCE gevonden.

Het is echter zo dat mensen met enige ervaring altijd meer nuttige informatie kunnen geven dan een voorschrift dat een soortgelijke analyse kan uitvoeren.

Reactie's blijven daarom erg welkom [-X
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.399

Re: Componentanalyse van Diesel

Je praat over splitter instellingen wat typisch GC is, en analyse van brandstoffen is ook een typische GC analyse. Ga je het toch op een LC doen, vertel me eens hoe je dat doet want ik ben benieuwd.

Verder zul je eens moeten zoeken op 2d gaschromatography dit is een techniek die uitermate geschikt is voor het scheiden van groepen componenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Componentanalyse van Diesel

Ik ga het op een GLC doen, dus zit misschien in het verkeerde forum. De stationaire fase is een vloeistof.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.399

Re: Componentanalyse van Diesel

GLC is een GC techniek. De meeste kolommen (capilaire) zijn tegenwoordig GLC kolomen.

Reageer