Bederving

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 54

Bederving

Hallo allemaal,

ik heb een aantal vragen:

(1): Als je lege wijnflessen bij elkaar legt dan komt er op een gegeven moment een zure azijnlucht vandaan, wat heeft hier voor proces plaatsgevonden en hoe kon dit proces plaatsvinden?

(2): In een groen afvalbakje komt rioollucht uit en er ligt un dikke laag prut onderin en als je roert ruik je rotte eieren, wat is hier gebeurt?

gr33tz Axel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Bederving

Als je deze vragen voor je school/opleiding krijgt is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders je klakkeloos de antwoorden geeft. Wat tips dus:

(1) Als iets ruikt naar azijnzuur zal er wel azijnzuur in zitten. Als je hier de struktuurformule van tekent, zie je dan een overeenkomst met één van de verbindingen die oorspronkelijk in wijn zitten? Wat voor type reactie is er hiervoor opgetreden?

(2) Heb je zelf een idee wat voor verbinding verantwoordelijk is voor de geur van rotte eieren?

Berichten: 54

Re: Bederving

de eerste vraag heb ik beantwoord door in mijn boek te kijken nu net, alleen dat tweede snap ik niet precies wat je daarmee bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bederving

De vraag is niet zo moeilijk: welke stof zorgt voor een rotte-eieren-lucht?

Ik zal je een tip geven: het is een gas...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: Bederving

Beryllium schreef:

Ik zal je een tip geven: het is een gas...
tuurlijk is het een gas...anders kan je het niet ruiken!

tip2: het is een gas met o.a een H erin.

Tip3: als je weet welk gas, waardoor zou het kunnen zijn geproduceerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Bederving

tuurlijk is het een gas...anders kan je het niet ruiken!


Het ging natuurlijk om de aggregatietoestand bij kamertemperatuur.... [-X

Berichten: 27

Re: Bederving

H2S maar hoe word het geproduceerd

p.s een reactie vergelijking

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bederving

p.s een reactie vergelijking
Zwavelhoudende verbindingen + bacteriën --> H2S + meer bacteriën + andere metabolieten.

Berichten: 1.153

Re: Bederving

dat is de beste reactie vergelijking die ik ooit heb gezien!!! [-X

Reageer