Aantal zintuigen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Aantal zintuigen

Afgelopen vrijdag keek ik een quiz op de BBC, QI. Een aantal mensen discussiëren hier over vragen van de quizmaster. In de quiz was de volgende vraag: Hoeveel zintuigen heeft de mens?

Volgens iedereen was dit een makkelijke vraag, er zij vijf zintuigen(zien, horen, voelen, ruiken, proeven).

Volgens de quizmaster zijn er tussen de 9 en de 21 zintuigen, er is namelijk ook een zintuig voor evenwicht, warmte, dorst etc.

Hoeveel zintuigen denken jullie dat een mens heeft, waar komt deze verdeling in vijf zintuigen vandaan en wordt de betekenis van zintuig in dit geval wel goed gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aantal zintuigen

Ik ben een fervent kijker van QI, jammer dat het zo laat komt, maar goed. Ik betrap ze op weinig anders dan strikvragen, maar ik heb nog maar zelden een duidelijk strik-antwoord gezien. Maar dat dit een kwestie is van definitie lijkt me duidelijk. Ik durf zelf geen duidelijke definities te stellen. Uiteindelijk komt de 'zin' in alle zintuigen neer op overdracht van signalen op zenuwen. Ik denk dat je een nieuw zintuig zou moeten definieren als een die overgebracht wordt via duidelijk andere systemen dan de 5 standaard-zintuigen. Het medisch forum zou kunnen helpen, maar worden bijvoorbeeld honger en dorst niet aangestuurd door chemische signalen, en zo ja, hoe worden die dan op zenuwen overgezet? Maar dan kun je ook zeggen, waarom 5? ruiken en proeven lijken me zeer verwante processen, beide chemisch gestuurd, tast en gehoor ook (beide druk). Zicht is lichtgestuurd, dus zijn er dan eigenlijk maar drie soorten zintuigen in plaats van 5?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Aantal zintuigen

minvestor schreef:Afgelopen vrijdag keek ik een quiz op de BBC, QI. Een aantal mensen discussiëren hier over vragen van de quizmaster. In de quiz was de volgende vraag: Hoeveel zintuigen heeft de mens?

Volgens iedereen was dit een makkelijke vraag, er zij vijf zintuigen(zien, horen, voelen, ruiken, proeven).

Volgens de quizmaster zijn er tussen de 9 en de 21 zintuigen, er is namelijk ook een zintuig voor evenwicht, warmte, dorst etc.  

Hoeveel zintuigen denken jullie dat een mens heeft, waar komt deze verdeling in vijf zintuigen vandaan en wordt de betekenis van zintuig in dit geval wel goed gebruikt?
evenwicht zit in het oor, warmte voelt men door de huid en dorst is geen zintuig, het meet niks van buiten de mens.

Zintuig behoort ook oor, oog, neus tong en huid te zijn. Die werkwoorden die hier boven staan is wat ze doen, niet wat ze zijn.

Berichten: 124

Re: Aantal zintuigen

DePurpereWolf schreef:
minvestor schreef:Afgelopen vrijdag keek ik een quiz op de BBC, QI. Een aantal mensen discussiëren hier over vragen van de quizmaster. In de quiz was de volgende vraag: Hoeveel zintuigen heeft de mens?

Volgens iedereen was dit een makkelijke vraag, er zij vijf zintuigen(zien, horen, voelen, ruiken, proeven).

Volgens de quizmaster zijn er tussen de 9 en de 21 zintuigen, er is namelijk ook een zintuig voor evenwicht, warmte, dorst etc.  

Hoeveel zintuigen denken jullie dat een mens heeft, waar komt deze verdeling in vijf zintuigen vandaan en wordt de betekenis van zintuig in dit geval wel goed gebruikt?
evenwicht zit in het oor, warmte voelt men door de huid en dorst is geen zintuig, het meet niks van buiten de mens.

Zintuig behoort ook oor, oog, neus tong en huid te zijn. Die werkwoorden die hier boven staan is wat ze doen, niet wat ze zijn.
Hier wil ik graag even aan toevoegen dat zintuigen onafhankelijk van elkaar moeten zijn. Dorst en honger zijn dat zoals jij al aangaf duidelijk niet.

Er is trouwens een recente discussie gaande over het zesde zintuig: autoperceptie. Dit houd in dat je (dus onafhankelijk van je andere zintuigen altijd 'weet' waar de rest van je lichaam is. Probeer maar eens met je ogen, neus en oren dicht je voet te pakken. Dit lukt altijd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aantal zintuigen

OnzeJozef schreef:
Er is trouwens een recente discussie gaande over het zesde zintuig: autoperceptie. Dit houd in dat je (dus onafhankelijk van je andere zintuigen altijd 'weet' waar de rest van je lichaam is. Probeer maar eens met je ogen, neus en oren dicht je voet te pakken. Dit lukt altijd.
Waar kan ik die discussie volgen? Niet dat ik er veel verstand van heb, maar ik kan me voorstellen dat een lichaam weet waar zijn diverse onderdelen zitten, omdat je die allemaal regelmatig aanraakt. Als ik een uurtje garnalen zit te pellen kan ik na een uur ook zonder andere zintuigen te gebruiken een nieuwe garnaal pakken. Geheugenfunctie voor ledemaatstanden? Het principe van eerste generatie lasrobots en zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Aantal zintuigen

Is die autoperceptie niet gewoon een onderdeel van het tastzintuig?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Aantal zintuigen

Zintuigen zijn o.a. ook:

Warmte (orgaantje v. Ruffini): temp stijging

Koude (Krause lichaampje): temp daling

Tast (lichaampjes v. Vater- Pacini (hoge freq) en Meissner (lage freq))

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aantal zintuigen

Cassanne vroeg:
Is die autoperceptie niet gewoon een onderdeel van het tastzintuig?
Ik heb er nog es wat over nagedacht en er zouden volgens mij twee dingen aan de hand kunnen zijn:

- je tast zoals Cassanne zegt, omdat je voelt hoe sommige spieren gestrekt staan, of je huid ter plaatse wordt opgerekt. Op basis van die info maken je hersens een bewegingsplan om aan je teen te krabben zonder je ogen te gebruiken voor plaatsbepaling van je teen en dus richtingsbepaling van je hand.

- of je hersens hebben een soort database met gegevens van eerdere bewegingen en weten hieruit op elk moment de ruimtelijke plaats van een jeukende teen te bepalen en je hand erheen te sturen.

Als dat laatste of iets dergelijks dan autoperceptie zou heten, dan weet ik niet of je het nog een zintuig mag noemen. Is zoiets dan de discussie over autoperceptie??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Aantal zintuigen

Vergeet ook niet het fomeronasaal orgaan!

Dit is een zintuig, gelegen in de neus, dat feromonen waarneemt. Het is duidelijk iets anders dan de reukzin, aangezien feromonen geurloos zijn en niet bewust worden waargenomen. Feromonen hebben daarentegen een direct effect op de hormoonspiegels in het lichaam (waarschijnlijk via de hypofyse).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer