testkits ketonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

testkits ketonen

Ik heb een vraagje. Ik loop stage bij Oce (2D-NMR).

Dit bedrijf heeft papier met ketonen en papier zonder. Binnen dit bedrijf hangt de vraag of er ook testkits zijn om eenvoudig ketonen mee aan te tonen? Dit zou veel tijd besparen met de analyse voor papier. Ik heb zelf al wat op internet gesnuffeld (o.a. site van Merck) maar kan niets vinden. Kan iemand mij helpen aub???

alvast bedankt voor uw reactie.

Emmy

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: testkits ketonen

Hoi Emmy, welkom op Chemieforum.nl!

Ik heb ook nog even voor je gezocht, maar verder dan teststrips voor urine kom ik niet. Ik denk dat het verstandig is om wat bedrijven te bellen (bijv. Merck) om te informeren of er bij hun wat bekend is.

Succes ermee!

Berichten: 30

Re: testkits ketonen

weet er iemand hoe je eenvoudig ketonen aan kunt tonen. Door aankleuring met bepaalde reagentia???

Jorim: Even samengevoegd, doel blijft hetzelfde...

Berichten: 30

Re: testkits ketonen

Ik heb een vraagje. Ik loop stage bij Oce. Dit bedrijf heeft papier met ketonen en papier zonder. Binnen dit bedrijf is de vraag of het zetmeel in het papier met een simpele aankleuringsreactie aangetoond kan worden. Nou weet ik wel dat je zetmeel aan kunt tonen met jodide. Maar kan je zetmeel in papier ook aantonen? en zonder stoorfactoren?

Ook deze zelfde vraag voor de analyse van ketonen in papier?? Bestaat er een simpewle testkit voor? Deze vraag heb ik een aantal weken terug ook al gesteld. Is er nou geen enkele slimmerd van de chemie-8-levels die mij kan/wil helpen???

Emmy

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: testkits ketonen

Wel de nadruk op kan leggen hè 8-[

Plaats niet steeds nieuwe topics over hetzelfde onderwerp, maar breng gewoon je oude topic even opnieuw onder de aandacht! En houd er rekening mee dat gewoon niemand hier je kan helpen. Helaas...

Aantonen is natuurlijk heel wat anders dan hoeveelheid bepalen, waar gaat het om?

Berichten: 30

Re: testkits ketonen

het gaat om aantonen

kun je me helpen? kom er niet uit.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: testkits ketonen

emmynellen schreef: het gaat om aantonen

kun je me helpen? kom er niet uit.
Dat kan je toch gewoon testen? Neem een vel met en een vel zonder zetmeel en kukel daar wat joodoplossing overheen 8-[

Berichten: 30

Re: testkits ketonen

Ja ik weet niet of dat zo makkelijk zal zijn. Is er niets dat stoort dan? Hier denken ze dat joodoplossing al het papier aan zal kleuren? Heb je ook een suggestie voor de ketonen?

Danke

x Emmy

Berichten: 39

Re: testkits ketonen

is het nu echt nodig om ALLE vellen papier te gaan controleren? werk gewoon een steekproef uit en hou de betrouwbaarheidsintervallen en aanvaardingsgebieden een beetje in het oog?!

maar met de ketonen kan ik ook nie helpen sorry

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: testkits ketonen

Voor mensen met diabetes zijn er testkits om ketonen in urine/bloed aan te tonen. Kijk hier maar eens. Misschien kun je ze ook voor het papier gebruiken.

Berichten: 30

Re: testkits ketonen

Zover was ik zelf ook al gekomen, maar toch bedankt. Heeft er iemand misschien een idee welke nog meer fabricant zijn van testkits. Ik heb het nummer van Merck al opgespoort, maar waar zal ik het nog meer kunnen proberen voor die testkits van ketonen en informatie???

Danke danke!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: testkits ketonen

een linkje

Volgens dit linkje is de urine/bloedtest gebaseerd op de reactie van natrium nitroprusside (Na3Fe(CN)5NO) met acetoazijnzuur. Ik vermoed dat de test op complexvorming van acetoazijnzuur met ijzer berust waardoor je een kleur krijgt. Ik denk dan ook niet dat deze test ook voor ketonen in het algemeen gebruikt kan worden.

Naar mijn idee is de simpelste en tegelijkertijd meest specifieke methode om ketonen aan te tonen in papier het gebruik van IR-spectroscopie. Je monster is dan (een aantal lagen van) het papier in plaats van een in een KBr-pilletje geperste verbinding. Een dergelijke meting kan binnen een minuut.

Een carbonylgroep (C=O) geeft in het infrarood een zeer sterke absorptie rond de 1850 cm-1. De precieze ligging van de piek is afhankelijk van de functionele groep waarvan deze carbonylgroep deel uitmaakt (zuur, ester, amide, aldehyde of keton). Dit is uit tabellen boeken te halen, maar ook prima proefondervindelijk te bepalen.

Wanneer het papier weinig andere carbonylgroepen heeft kun je al volstaan met een zeer simpel/oud IR-apparaat om ketonen aan te tonen. Wanneer het papier veel andere carbonylgroepen (zuren, esters, amiden of aldehydes) bevat, dan heb je een hogere resolutie, en dus een beter apparaat, nodig. Je kunt sowieso een keer de IR-spectra van papier met en papier zonder ketonen opnemen en vergelijken (bij Océ hebben ze vast wel ergens nog een IR-apparaat staan, toch?). Misschien is daarmee het verschil al direct duidelijk.

Wanneer je de precieze frequentie van het keton wat al dan niet in het papier moet zitten kent, dan kunnen grote hoeveelheden papier snel en zonder schade worden gescreend met een IR-bron van die freqentie en een detector die de grootte van de absorbtie bij die frequentie meet.

Misschien heb je hier wat aan. 8-[

Berichten: 30

Re: testkits ketonen

Heey Dokter 8-[

Echt hartstikke bedankt, dit is nuttige informatie. Heb zelf kei lang op internet gezocht, maar deze site had ik niet gevonden. Nogmaals onwijs bedankt.

Emmy

Reageer