[scheikunde] Warmtecapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Warmtecapaciteit

Zou iemand zo lief willen zijn om een Voorbeeld te geven van een berekening om de Warmtecapaciteit van een stof uit te rekenen bijvoorbeeld water ofzo?

ik weet al dat: C : Q / T

C = Warmte Capaciteit

T = Verandering van Absolute temperatuur

Q = de hoeveel heid energie voor deze verandering

Zou iemand de T willen uitleggen? Absolute temperatuur heb ik inmiddels gevonden neemt de 0 Graden celsius bij 0 Kelvin of -273.15 °C

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Warmtecapaciteit

Weet iemand trouwens Waarom de Warmte capaciteit bij Water zo groot is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Warmtecapaciteit

Kawaii schreef: Zou iemand zo lief willen zijn om een Voorbeeld te geven van een berekening om de Warmtecapaciteit van een stof uit te rekenen  bijvoorbeeld water ofzo?

ik weet al dat: C : Q / T

C = Warmte Capaciteit

T = Verandering van Absolute temperatuur

Q = de hoeveel heid energie voor deze verandering

Zou iemand de T willen uitleggen? Absolute temperatuur heb ik inmiddels gevonden neemt de 0 Graden celsius bij 0 Kelvin of -273.15 °C
Q is in J/mol en T in Kelvin; de warmtecapaciteit is dus in J/K/mol

Voorbeeldje:

Stel voor 2 mol van een verbinding dat het 130 Joule kost om deze 15 graden te verwarmen. Wat is dan de warmtecapaciteit?

De hoeveelheid energie per mol voor deze verandering kun je uitrekenen:

Q = 130 J/2 mol = 65 J/mol

De warmtecapaciteit van deze verbinding kun je berekenen met jouw formule

C = Q/T = (65 J/mol)/15 K = 4.33 J/mol/K

De hoge warmtecapaciteit van water zal wel liggen aan de (vele) waterstofbrug(netwerken) die in water aanwezig zijn. Bij verwarmen worden deze (gedeeltelijk) verbroken en dat kost relatief veel energie.

Berichten: 170

Re: [scheikunde] Warmtecapaciteit

Zou iemand de T willen uitleggen? Absolute temperatuur heb ik inmiddels gevonden neemt de 0 Graden celsius bij 0 Kelvin of -273.15 °C
0 K of nul graden kelvin is het absolute nulpunt (-273,15°C) dit is het punt waarbij elke stof vast wordt.

x°C = x + 273.15 K

Grts

El Blanco

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Warmtecapaciteit

je zult ook van de wartmecapaciteit gebruik moeten maken bij calorimetrie. Zoek daar eens iets over op [-X

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Warmtecapaciteit

Zal ik doen [-X

Bedankt iedereen die geholpen heeft Afbeelding

Reageer