fouten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

fouten

Een klasgenoot van mijn heeft een bepaling uitgevoerd. Vervolgens heb ik dezelfde bepaling de volgende dag uitgevoerd.

Wat ik weet is dat:

-Foutief bereidde oplossingen, een foutief meetsignaal veroorzaakt door een verkeerde insteling van het apparaat, voorbeelden zijn van laboratoriumfouten.

-Een laboratoriumfout kan geelimineerd worden als de analyse door verschillende medewerkers in verschillende laboratoria uitgevoerd wordt.

Zijn hierdoor de laboratoriumfouten uitgesloten? Zo niet welke fouten zijn hierdoor uitgesloten?

groeten,

jane

Berichten: 2.399

Re: fouten

Fouten zijn niet uit te sluiten! Je kunt alleen een beter beeld van fouten krijgen. Dit kun je doen door de reproduceerbaarheid en de herhaalbaarbeid van een methode te bestuderen.

Jij haalt hier termen door de war. Wat jij een laboratorium fout noemt gaat vaak door het leven als een grove fout. Deze kun je inderdaad elimineren, maar dat kan ook al binnen een laboratorium. In je 2e statement bedoel je de reproduceerbaarheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fouten

Nog iets: door 2 metingen te doen kun je geen gevoel krijgen op fouten. Daarvoor zijn minstens 3 metingen nodig, en liefst nog meer. Pas bij grote aantallen metingen kan op alleen statistische gronden worden besloten dat een bepaalde meting een "foutieve meting" (outlier) is. In geval van afwijkingen bij kleinere aantallen metingen is ook nog een analyse nodig van WAT er dan fout kan zijn gegaan.

Berichten: 161

Re: fouten

Jane schreef: -Een laboratoriumfout kan geelimineerd worden als de analyse door verschillende medewerkers in verschillende laboratoria uitgevoerd wordt.

Zijn hierdoor de laboratoriumfouten uitgesloten? Zo niet welke fouten zijn hierdoor uitgesloten?
Veel testen zijn gebaseerd op wereldwijd geldende voorschriften (zie de ASTM procedures). Daarbij wordt gebruik gemaakt van referentie materiaal.

Helaas .... het komt wel degelijk voor dat testen - allen volgens de ASTM methode met het zelfde referentie materiaal uitgevoerd - significant verschillende resultaten opleveren (d.w.z. verschillen tussen verschillende laboratoria).

Reageer