Project onderwerpen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 318

Project onderwerpen?

Hoi!!

(hehe, tdoet deugd om na zo'n lange tijd trug iets op het magistrale chemieforume te zetten) swat:

Ik zit nu in het 6e middelbaar (wetenschappen wisk richting (ohja: 8uurs)) en in ons projectuur wetenschappen mogen we een eindwerk maken. De keuze is volledig vrij.

MAARRR

ik weet niet precies wat ik moet kiezen. Ik hou heel erg van chemie etc, maar ik kan niet direct iets 100% cool vinden om een me een heel jaar mee zoet te houden, dat toch op mijn niveau is, en waarover ik gemakkelijk zelf "research" kan doen (zelf proefopstellingen etc...)

Waar ik al aan dacht (mijn persoonlijke interesses):

- Een raket maken (jawel, met vuur enzo)

--> misschien wat gek, maar wel doenbaar

- Andere optie: een waterraket met alle berekeningen etc...

- Research over gisting van alcohol, gistcellen en invloed van bepaalde factoren op het gistingsproces en de cellen (ik stook wel es graag, en bier maken zit er ook wel in, maar lukt dat een volledig jaar lang???)

- Thixotrope stoffen (die niet newtoniaanse) maar dat lijk mij wat te hoog gegrepen aangezien daar nog maar weinig van gekend is (heb ik toch gelezen) ben ik niet van plan om volledig zelf theoriën etc te ontwikkelen.

- en daar stopt het zo'n beetje...

Hebben jullie nog toffe ideëen, waarbij veel mogelijkheden zijn (ik heb thuis een volledig labo ter beschikking + die van op school + stoffen van op school, dus dat zou normaal geen probleem moeten zijn.) Ook heb ik elke week 1 uur projectuur...

Wie kan mij helpen??

Alvast mijn oprechte dank! [-X

DrQuico: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "I need help" zijn zo nikszeggend.

Berichten: 37

Re: Project onderwerpen?

een waterraket maken is niet zo heel moeilijk en zitten ookbijna geen berekeningen aan vast, toevallig is deze pas nog uitgevoerd op mijn opleiding door medestudenten. deze waren er binnen 9weken mee klaar en hadden ook maar 1 uur per week

Misschien is een coldpack of zo een hotpack (die tegenwoordig zo in zijn, dat je een metaaltje moet omknikken en het dan warmte afgeeft) iets om na te maken hoe dit nu eigenlijk in elkaar zit? De andere onderwerpen die je schreef lijken me wel intressant en genoeg onderzoek aan!

Berichten: 318

Re: Project onderwerpen?

Die raket zie ik wel erg zitten (met KNO3 en suiker) (mijn excuses als dit niet toegelaten is, dan cencureer je het maar [-X )

Thixotropie lijkt mij te moeilijk, dat komt later wel nog es...

En idd, waterraket is te stom, kinderlijk Afbeelding

Het idee van die hotpack, is dat ook niet wat te klein om een heel jaar mee verder te doen?

anyway: bedankt voor de tips.

(ps: als er nog zijn, laat maar komen he!)

Berichten: 2.746

Re: Project onderwerpen?

een hotpack lijkt me enerzijds te moeilijk, de slaagkans lijkt me klein, en ook te weinig om een heel semester mee te vullen. ook al klinkt het nogal contradictorisch op het eerste zicht

Berichten: 218

Re: Project onderwerpen?

Hoi hoi,

Ik heb mijn profielwerkstuk over de waterraket gehouden. Het praktisch component was het filmen van de hoogte en dit relateren aan de inhoudt (water:lucht) en de flessenopening.

Op zich is dit allemaal niet zo heel erg lastig (zoals al werd verteld) en hier kun je zeker een leuk projectje van maken.

Het tweede voorstel (bierbrouwen) is opzich ook leuk. Maar allemaal iets lastiger. Ik ben hier voor een vak op school (fysische meetmethoden) ook mee bezig en om alles te onderbouwen c.q. begrijpen moet je toch heel wat research doen. Echter afhankelijk van de SBU is dit wel een goed c.q. leerzaam idee.

En of ik zelf nog een leuk onderwerp weet..... uhmz.... [-X er zijn zo veel verschillende onderwerpen. Misschien vindt je wel wat op www.howstuffworks.com

Owjah.... hydrofobic sand (zie een door mij reeds eerder geplaatste topic) Misschien wanneer je hier diep genoeg op in gaat, zou dit wat voor de 6de kunnen zijn. ;)

Suc6 met je zoektocht en laat je keuze even horen

Groetjes Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Project onderwerpen?

Je kan ook nog even een blik werpen op de sites in de onze links categorie onderwijs klik wie weet doe je nog leuke ideeën op!

Berichten: 318

Re: Project onderwerpen?

Thanx!!

Hartelijk dank voor de tips, ik moet vrijdag het blad indienen met mijn keuze, en kzal vanavond nog een heuse studie maken!

(to Luders: Howstuffworks is idd een ongelooflijk coole site --> daarop heb ik vorig jaar mijn werk over de atoombom (in ons thema kernenergie) gebaseerd)

Nogmaals, heel erg bedankt! [-X

grtz Pelson

Berichten: 318

Re: Project onderwerpen?

Hoihoi!

Hier ben ik weer

Het besluit is gevallen... en goedgekeurd!!

Ik mag een raket maken, (heb nu nog ongeveer 'n half jaar de tijd) .

Dat weten jullie nu! (dat wouden jullie toch... 8-[ )

MAAARRR... nu zit ik nog met een enkel probleempje:

Ookal heb ik een halve kilo ter beschikking op school, toch wil ik wat KNO3 voor in mijn huisje wat tests te doen... waar kan ik dat vinden?

Kan ik dat vinden bij de boerenbond (in België liefst), als kunstmeststof, of zitten daar dan te veel onzuiverheden in, of is dat meestal vermengd met andere dingen...

(by the way: een halve kilo, welk volume is dat dan (sorry maar das toch gewoon de Mr nemen van K+N+3.O en dan dat vermenigvuldigen met nog zo'n iets zeker he??? oooooowh dat zit ver, stupid me))

mijn excuses voor dit dom intermezzo, maar, euh, verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel meer te zeggen

Dank bij voorbaat

Greetings from Heist!!

Pelson

Berichten: 3.145

Re: Project onderwerpen?

Thuischemie is heel erg leuk (doe ik zelf ook), maar zorg a.u.b. wel eerst dat je weet wat je doet. Uit jouw post heb ik niet de indruk dat jij nu al thuis moet gaan zitten aanrommelen met oxidatoren e.d., dat is vragen om ongelukken...

Dus, eerst studeren en dan pas experimenteren. Ga eerst eens op school in samenwerking met je leraar experimenteren. Sorry dat ik misschien een beetje bot overkom, maar dit doe ik alleen maar om je te wijzen op de gevaren. Als je nu even wacht met thuisexperimenten, dan kun je later met het geleerde veel beter en veiliger experimenteren.

Mag ik je ook wijzen op www.chemixtry.tk? Neus daar eens rond en gebruik die zoekbutton op dat forum. Heel leerzaam en met gevoel voor verantwoordelijkheid en veiligheid. Een post als deze zou ik daar echter niet plaatsen, want dat maakt het voor jou niet gemakkelijker daar 8-[ .

Berichten: 2.746

Re: Project onderwerpen?

dat komt in orde, ik zal nelson nauwgezet volgen. de leraars zullen hem ook enigzins verplichten om nog meer op te zoeken (zou dat nog kunnen 8-[ )

op die site wordt je nogal snel voor 'kewl' uitgemaakt, juist?

Berichten: 3.145

Re: Project onderwerpen?

op die site wordt je nogal snel voor 'kewl' uitgemaakt, juist?
Sneller dan hier 8-[ . De sfeer is echter wel heel goed en als je echt serieus bent, dan word je er heel vriendelijk geholpen.

Een andere plek waar je zou kunnen kijken is

http://www.ukrocketry.co.uk

http://www.ukrocketry.co.uk/forum/index.php?act=idx

Ook heel aardig (minder gericht op pyro, meer op de chemie er achter):

http://www.sciencemadness.org

Dit laatste forum is ook een aanrader, met veel behulpzame mensen, maar net als bij chemixtry moet je wel echt serieus overkomen, anders ben je daar ook al snel de kewl.

Je zou ook kunnen kijken op Rogue Science, explosives and weapons:

http://www.roguesci.org/theforum/

Het laatste is alleen te bereiken via bepaalde proxies (mag je zelf opzoeken). Ikzelf ben er niet aktief, maar soms kijk ik er wel eens, omdat er wel een hoop nuttige informatie te vinden is. De sfeer is echter wel een sfeer van geweld. Niet echt leuk en niets voor mij. Zelf posten op dit forum zou ik zeker achterwege laten!

Berichten: 318

Re: Project onderwerpen?

Yup!

bedankt voor de tips! Kheb zelf ook al heel wat sites bij mijn favorieten staan, en ik heb er al heel wat over gelezen!

Ik was vast en zeker niet van plan om al direct thuis te gaan experimenteren! De bedoeling is (in een later stadium) om thuis verder te bouwen aan wat ik op school te weten gekomen ben. Het lastige is gewoon dat ik geen stoffen van op school mee mag nemen naar huis, en daarom zou voorzien om er wat thuis te leggen.

Ik zou allesinds wachten met experimenteren totdat het effectieve startschot gegeven word in de projectlessen. Of als ik wat tijd heb thuis...

(het zijn hectische tijden ten huize nelson Afbeelding )

Weet je echt nergens iets zijn waar ik aan dergelijkheden( 8-[ ) kan geraken?

Nogmaals bedankt!

grtz

(ps: Kerckhof, doe zo vaderlijk niet, ik weet heus waar ik mee bezig ben :) )

Berichten: 3.145

Re: Project onderwerpen?

Kijk maar eens naar de lijst van leveranciers hier op chemieforum.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...t=0&#entry20318

Hier zitten een paar leveranciers tussen, die ook stoffen als KNO3 leveren aan particulieren. Gebruik a.u.b. geen chloraten voor je experimenten, beperk het echt tot nitraten en inderdaad, ga eerst eens flink wat properen op school om een gevoel te krijgen voor wat wel veilig kan en niet veilig kan.

Berichten: 318

Re: Project onderwerpen?

chloraten lijken mij idd net iets te gevaarlijk... ik heb ervaring met het maken van Cl2 in een domme en utopische bui... gelukkig was het buiten toen 8-[

Allesinds bedankt voor de tips!

maarreh, nog een klein vraagje, niet dat ik het ga proberen, want ik haat het om ermee te werken, maar zou het ook lukken met permanganaten? KMnO4? Kheb ooit es geprobeerd om daarmee buskruit te maken, en het ging zo goed niet als met saltpeter... zit die zuurstof in permanganaat sterker vast dan in salpeter?

nuja, dit even ter zijde dan maar :)

grtz

Berichten: 3.145

Re: Project onderwerpen?

Probeer het niet met permanganaat. Op het eerste gezicht lijkt het moeilijker te gaan, maar het is veel gevaarlijker. Met permanganaat is de kans op spontane zelfontbranding een stuk groter, iets waar je met nitraat niet bang voor hoeft te zijn.

Om een idee te krijgen, vraag maar eens op school of de leraar een keer een ml glycerine wil schenken op 2 of 3 gram fijn vermalen kaliumpermanganaat (wel buiten op een schaaltje of blikje dat kapot mag gaan). Je zult zien dat de boel spontaan in de fik vliegt en er treedt een heftige redox-reactie op tussen de glycerine en het permanganaat. Wat je ook ziet in deze reactie is een zgn. inductie-periode. Het duurt even voor de boel 'los' gaat.

Dit kan dus ook gebeuren met permanganaat composities voor raketjes. Jij bewaart het en ligt lekker te slapen Afbeelding en dan begint dat spul zomaar ineens te smeulen of nog erger :lol: . De mogelijke gevolgen laten zich raden Afbeelding . Niet doen dus!

Gesloten