[scheikunde] Zeolieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Zeolieten

Hallo,

ik heb een masterclass gevonden over chemie en misdaad waar ik heel graag aan mee zou willen doen. Voor deze masterclass moet je een vijftal vragen beantwoorden.

Bij de laatste vraag heb ik absoluut geen idee; misschien kan iemand mij hierbij helpen?

Handelaren in verdovende middelen zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren van illegaal transport. Zo hebben ze geprobeerd zeolieten hiertoe in te zetten. Deze hebben nl een ruimtelijk netwerk: lange tunnels die wel 50% innemen van het totaalvolume van zeoliet. Volop ruimte om hun illegale waar in te stoppen dachten zij.

Waspoeder bestaat voor zo'n 30% uit zeoliet. De zeolieten functioneren als waterontharder. De calciumionen van het harde water verdringen de natriumionen in de holtes van het zeoliet. De drugs die versneden waren met het waspoeder werden door de douane echter onmiddellijk onderschept.

Noem drie redenen waarom er in de pakken waspoeder-drugsmengsel op deze manier helemaal geen misbruik kón worden gemaakt van de holtes in de zeolieten.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Zeolieten

Zoek maar eens op wat de poriegrootte van zeolieten (die in waspoeder gebruikt worden) is.

Dan heb je nog de polariteit/lading van de zeolieten.

Bedenk ook wat in welke toestand de zeolieten in staat zijn om natriumionen uit te wisselen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Zeolieten

Oké hartstikke bedankt. Heb gevonden dat de poriegrootte zo klein is dat de holtes in de zeolieten dicht zullen slibben, klopt dit?

Misschien zijn er nog mensen die mij kunnen helpen aan 2 extra argumenten?

Berichten: 311

Re: [scheikunde] Zeolieten

De zeolieten zaten al vol met natrium. Daar past geen drugs meer bij?

Reageer