salicyl

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

salicyl

Hallo,

Wie kan mij aan een niet al te ingewikkeld voorschrift helpen om Salicyl te extraheren uit wilgetakken.

Al kunnen we het alleen al zichtbaar maken.

En vervolgens bewijzen dat we er salicylzuur van kunnen maken.

PS Met Ether wordt bij ons op school niet gewerkt, als iemand daar een alternatief voor weet ben ik ook al erg geholpen

Bedankt al vast voor de reacties

Berichten: 3.145

Re: salicyl

Salicyl???

Wat bedoel je daar precies mee? Dit is een onderdeel van een stof. Volgens mij gaat het om de groep HOC6H4C(O)O- met de OH-groep en de -C(O)O- groepen naast elkaar aan de benzeenring.

Je hebt dus wel salicyl verbindingen, maar geen los salicyl. Voorbeelden zijn

salicylzuur, met een -H vast aan de groep, natrium salicylaat, met een salicyl-ion. Ook kun je esters hebben van de salicyl-groep, bijvoorbeeld een -CH3 groep er aan (methyl salicylaat).

Ik kan me voorstellen dat er in wilgetakken een salicyl-ester zit, die je met een organisch oplosmiddel kunt extraheren.

Als ether niet mag, dan zou je allyl-alcohol kunnen proberen als extractie middel. Ethylacetaat lijkt me ook wel geschikt. Volledig 100% apolaire middelen als wasbenzine, petroleumether e.d. lijken me iets minder geschikt, want volgens mij lossen esters (zeker de wat meer bulky esters) daar niet zo goed in op.

Door middel van hydrolyse met sterke NaOH oplossing zou je het salicylaat anion moeten kunnen maken, wat vervolgens met een zoutzuur oplossing weer kan worden omgezet tot salicylzuur, dat dan neerslaat. Salicylzuur lost volgens mij niet zo goed op in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: salicyl

Extractie met een NaOH oplossing lijkt mij ook de beste oplossing. Zowel carbonzuren als fenolen lossen hier goed in op (en salicylzuur heeft beiden). Het kan alleen goed zijn dat je na aanzuren van het NaOH extract geen neerslag ziet verschijnen. Je kunt dan het salicylzuur met ethylacetaat of een ander organisch oplosmiddel extraheren.

Berichten: 2

Re: salicyl

Bedankt voor deze reacties, ik kan hier nu weer verder mee.

Groetjes

Dafne de Boer

Reageer