Barbeque

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 54

Barbeque

Hallo allemaal,

ik wilde gaan barbequen met mijn klas, maar ik had het een en anders erover gelezen en vroeg me af waarom:

1. Waarom moet je bij salades bij het barbequen pas op het laatste moment de saus met de salade aanmaken?

2. Waarom vlees van te voren even braden en dan barbequen?

3. zou je als je deze dingen niet doet er ziek van worden?

gr33tz Axel

Berichten: 218

Re: Barbeque

Axel schreef: Hallo allemaal,

ik wilde gaan barbequen met mijn klas, maar ik had het een en anders erover gelezen en vroeg me af waarom:

1. Waarom moet je bij salades bij het barbequen pas op het laatste moment de saus met de salade aanmaken?

2. Waarom vlees van te voren even braden en dan barbequen?

3. zou je als je deze dingen niet doet er ziek van worden?

gr33tz Axel
Hoi hoi,

Nietwetend of jouw 1ste vraag klopt of niet. Denk ik (wanneer het klopt) dat dit te maken heeft met de bacteriële deling >> Des te gunstiger de omstandigheden (waterig milieu, genoeg voedingsstoffen). Des te makkelijker delen de bacterieën zich en voor je het heeft hebben ze zich vermenigvuldigd tot een aantal waar je ziek van kan worden. ;)

2. Op de barbeque is het niet overal even heet en dus bestaat er een kans dat het vlees niet goed bereidt wordt, met voedselvergiftiging als gevolg. [-X Mede bij kip, voor de sammonelle bacterie is dit van belang. Wanneer je het vlees dan van tevoren braadt, weet je praktisch zeker dat je er niet ziek van wordt.

3. Ja dus Afbeelding

Groetjes

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Barbeque

Nummertje één heeft weinig met chemie te maken. Hoe langer de dressing op een salade zit hoe slapper de sla wordt en dus minder lekker. Het heeft niks met ziek worden te maken, maar puur met de 'bite' van de salade.

Nummer twee heeft Luders al aardig uitgelegd, maar daar wil even aan toevoegen dat ik het persoonlijk een beetje overdreven vind, maar veiliger is het wel!

Berichten: 218

Re: Barbeque

Heb ik zelf ook weer wat geleerd Afbeelding

En jah... en wat betreft dat overdrijven.... Voor sommige mensen is dat een kunst [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Barbeque

Nummer twee heeft Luders al aardig uitgelegd, maar daar wil even aan toevoegen dat ik het persoonlijk een beetje overdreven vind, maar veiliger is het wel!
Ik vind dat niet zo overdreven hoor.

In de zomermaanden, dé maanden voor de BBQ dus, worden er opvallend veel meer mensen getroffen door voedselvergiftiging. Oorzaak is vaak het onvoldoende doorbakken van met name kippenvlees, waardoor Campylobacter en Salmonella hun slag staan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Barbeque

Oke, maar dat zijn barbeknoeiers en dat is héél wat anders [-X

Berichten: 337

Re: Barbeque

Oorzaak is vaak het onvoldoende doorbakken van met name kippenvlees, waardoor Campylobacter en Salmonella hun slag staan.
Oke, maar dat zijn barbeknoeiers en dat is héél wat anders
Anderszins kunnen barbeknoeiers ook de rakkers zijn die te ver doorbakken, iets dat heel vaak gebeurt en resulteert in zwarte stukken vlees.

Lang leve de PAKjes!! [-X

;)

Berichten: 1.153

Re: Barbeque

Jorim schreef: Nummertje één heeft weinig met chemie te maken. Hoe langer de dressing op een salade zit hoe slapper de sla wordt en dus minder lekker. Het heeft niks met ziek worden te maken, maar puur met de 'bite' van de salade.
Dit is wel degelijk (bio)chemie! osmose heet dit verschijnsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Barbeque

Dit is wel degelijk (bio)chemie! osmose heet dit verschijnsel.
Fysica? Er vinden geen reorganisaties van atoomconfiguraties plaats....

Berichten: 1.153

Re: Barbeque

osmose is gebaseerd op verschil in concentratie. Deze concentraties zijn toch chemische bepaald daarom is het chemisch.

de osmose zelf is natuurlijk fysisch.

Reageer