Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Hallo,

Met een bepaalde reactie komt een mengsel vrij met de volgende stoffen:

waterstof, ethaan, stikstof, zuurstof, koolstofdioxide, koolstofmonooxide, methaan, Ethylene (wat is dit in NL?) , Acetylene(idem).

ik zou graag willen weten hoe we deze stoffen los kunnen aantonen zonder dat er enkel gevaar bij komt kijken.

Ook zou ik willen weten of er ook een methode is om de hoeveelheid van die bepaalde stof te meten.

Alvast bedankt,

Sjors

Berichten: 2.399

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Vertel eens wat meer over de achtergrond van de methode, waarom wil je dit en wat voor reactie is dit? Wat je wilt is in iedergeval gigantisch moeilijk en je zult gebruik moeten maken van verschillende analyse technieken.

Wat is aantonen? Moet je het onomstotelijk vaststellen? Of is een retentietijd overeenkomst bijvoorbeeld ook genoeg?

Wat is kwantificeren? Tot 10 cijfers achter de komma, of een grove procentuele indicatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Ethylene (wat is dit in NL?) , Acetylene(idem).
Etheen (of ethyleen) en Acetyleen (of ethyn)

Zie : etheen op Wikipedia en acetyleen op Wikipedia

Berichten: 5

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

we willen een bingofuel nabouwen, en via deze reactie ontstaat er zoals gezegd een vloeistofmengsel van verschillende stoffen.

Het gaat er bij ons puur om om de stoffen los aan te tonen(dus als je bijv. watergas wilt aantonen, doe je dit door de waterstof bij de brander te houden, en dan hoor je kleine knalletjes), zonder dat dit gevaar geeft; dus waar de andere stoffen niet mee reageren.

We hebben werkelijk geen idee om bijvoorbeeld stikstof aan te tonen. We vragen daarom om een goede methode, om deze aan tonen, zonder dat het werkelijk gevaar geeft.

Ook zoeken we voor een kwantitatieve bepalingen van bijv. waterstof. Het hoeft niet tot op 10 cijferrs achter de komma nauwkeurig, maar een grove bepaling.

Alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

(dus als je bijv. watergas wilt aantonen, doe je dit door de waterstof bij de brander te houden, en dan hoor je kleine knalletjes)
watergas en waterstofgas zijn niet hetzelfde

en om deze dingen op huisniveau uit te voeren zie ik niet echt een mogelijkheid

stikstof bijvoorbeeld is redelijk inert

Berichten: 2.399

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

ben je wel opzoek naar stikstof? Heb je het hier niet over NOx? In dat geval kan een NIR uitkomst bieden. Koolmonoxide is altijd gevaarlijk, want al je het aan wilt tonen, moet je het dus ook hebben. Koolstof dioxide kun je aantonen door het door kalkwater te leiden, dit wordt dan troebel. Methaan kun je verbranden, ik denk zelfs dat je het ruiken kan. Misschien kan iemand dit bevestigen of verwerpen [!] . Ethyleen en acetyleen kan misschien op de GC, kan niets simpelers bedenken. Methaan kan je dan ook gelijk meenemen trouwens.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Methaan kun je verbranden, ik denk zelfs dat je het ruiken kan. Misschien kan iemand dit bevestigen of verwerpen [!] .
Nee, dat kan niet... methaan zelf is geurloos, en de verbrandingsproducten CO2 en H2O ook.

Het aantonen van methaan op zich is nog best lastig! Ik vraag me af of een GC-MS niet de enige optie zou zijn als methaan, ethyleen en acetyleen van elkaar wil kunnen detecteren?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Ja dat is wat ik bedoel met aantonen is retentie tijd bijvoorbeeld al genoeg is, of dat je het onomstotelijk moet aantonen.

Berichten: 1.153

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Het aantonen van methaan op zich is nog best lastig! Ik vraag me af of een GC-MS niet de enige optie zou zijn als methaan, ethyleen en acetyleen van elkaar wil kunnen detecteren?
inderdaad dit is de enige methode denk ik. GC-MS gekoppeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Methaan is zeker niet alleen met GCMS te analyseren. Toevallig ben ik voor mijn afstuderen bezig met een soortgelijke opdracht. Ik ben op zoek hoe je met GC/FID of GC/TCD de volgende componenten in één run kan analyseren: Stikstof, Argon, Koolmonoxide, Kooldioxide, Zuurstof, Methaan, Ethaan, Propaan en Butaan. Eventueel ook nog water, maar dat zal niet eenvoudig zijn.

Misschien heeft de topic starter iets aan deze link. Let met name op figuur 2.

Hier vind je meer info over de gebruikte detector.

Hopelijk kun je vooruit?

Mvg Ras
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

ja met deze link kan ik waarschijnlijk wat mee. Alleen 1 vraag: Ik heb werkelijke ggeen verstand van dat GC-MS en die termen. Zou iemand me kunnen uitleggen waar ik meer informatie over deze methodes kan vinden?

En onomstonelijk aantonen is voor ons al genoeg

Mocht iemand nog meer ideeen, ik wil het graag horen

Berichten: 5

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

en op de link die raspoetin gaf, vind ik niet echt een handleiding om de proef uit te voeren, aangezien ik niet voldoende kennis heb om deze zelf samen te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Oke, wat zijn je mogelijkheden op je lab of school? Heb je de beschikking over een gaschromatograaf? En hoe worden de gassen die vrijkomen bij de reactie opgevangen? Ik geloof dat je CO2 kunt aantonen door het door een calciumchloride oplossing te leiden (in een wasfles) of zo. Weet niet zeker hoor; lang geleden dat ik op de HAVO zat 8-[ .

Zulke identificaties zullen ook wel voor de andere componenten kunnen gelden denk ik.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.746

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Napoleon1981 schreef: Methaan kun je verbranden, ik denk zelfs dat je het ruiken kan. Misschien kan iemand dit bevestigen of verwerpen [!] .
dit dacht je misschien omdat bij commercieel gebruik een geurstof wordt toegevoegd om een lek of ander gevaar tijdig te kunnen opmerken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verschillende stoffen in een mengsel aantonen.

Kerckhof schreef:
Napoleon1981 schreef: Methaan kun je verbranden, ik denk zelfs dat je het ruiken kan. Misschien kan iemand dit bevestigen of verwerpen [!] .
dit dacht je misschien omdat bij commercieel gebruik een geurstof wordt toegevoegd om een lek of ander gevaar tijdig te kunnen opmerken
Inderdaad: methaangas ruik je niet, aan aardgas wordt THT (tetrahydrothiofeen) toegevoegd.

Reageer