eindewerk toegepaste chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

eindewerk toegepaste chemie

Hai,

Ik zoek een interresant onderwerp uit de analytische of organische chemie waarover ik een eindwerk kan in elkaar steken.

Hadden jullie een goed idee. Het labo waar ik de proeven zal uitvoeren is vrij goed uitgerust dus kan het ook iets instrumenteel zijn.

Mag uitgebreidde proeven bevatten

alle ideen zijn op dit moment goed!!! [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eindewerk toegepaste chemie

Welkom op Chemieforum.nl, Bender!

Vind je een bepaald onderdeel van het vak leuk? Heb je al gezocht op het forum? Er is al een aantal keren eerder een soortgelijke vraag gesteld.

Berichten: 11

Re: eindewerk toegepaste chemie

Misschien iets dat de tegenwoordig belangrijk is, iets dat in de belangstelling staat zoals bv. Biodiesel

Biodiesel komt wel niet in aanmerken gezien het al eens is gebruikt als onderwerp vorig jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eindewerk toegepaste chemie

  • Waterstof als energiedrager
  • zeer zwavelarme brandstof
  • koolzuur
  • fijn stof als luchtverontreiniging
  • ...
Er is echt voldoende nieuws. Sla maar eens een krant open.

Berichten: 11

Re: eindewerk toegepaste chemie

Oke waterstof als energiedrager is zeer interessant maar hoe ga je daar in de praktijk iets kunnen mee doen.

Men mag gemiddeld zo'n 24 lestijden er aan werken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eindewerk toegepaste chemie

  • Hoe ga je het waterstof maken
  • Waar ga je het waterstof maken
  • Ga je het waterstof transporteren
  • Hoe kun je waterstof opslaan
  • Waterstof in een verbrandingsmotor of in een brandstofcel?
  • ...

Berichten: 11

Re: eindewerk toegepaste chemie

als deze proeven praktisch doenbaar zijn volgens u dan zal ik me er meer in verdiepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eindewerk toegepaste chemie

Ik ben al enige jaren uit het voortgezet onderwijs verdwenen, dus ik weet niet helemaal hoe het zit. Is zo'n werkstuk alleen maar praktijk? Dan wordt het lastig. Als je ook wat opzoekwerk kunt doen, en voor een aantal sleutelpunten wat proefjes kunt verzinnen, zal dit vast gaan. Het is zeker een relevant onderwerp!

Berichten: 1.153

Re: eindewerk toegepaste chemie

je kan makkelijk op school waterstof maken dooe elektrolyse van water, dus is het uitvoerbaar. Als je dan je waterstof maakt, hoe sla je het dan op? En hoe ga je het transporteren. Dit zijn ook allemaal uitvoerbare dingen op school. Maar overleg met je docent.

Berichten: 11

Re: eindewerk toegepaste chemie

mijn docent zegt dat hetgene wat ik makkelijk kan doen zoals electrolyse van water te eenvoudig zijn. Als je te verder gaat zien hoe je het gaat opslaan en transporteren wordt het te theoretisch.

Berichten: 1.153

Re: eindewerk toegepaste chemie

ok, dan is waterstof niet helemaal een goede oplossing.

Wat zijn de technieken die je kan gebruiken op school?

Berichten: 3.145

Re: eindewerk toegepaste chemie

Waarom zou electrolyse te eenvoudig zijn? Laat zien dat je waterstof kunt maken uit energie, opgewekt met zonlicht. De proefopstelling daarvoor is toch al iets minder triviaal dan alleen maar een simpele electrolyse van water, terwijl het wel degelijk te doen moet zijn op een school, zonder hoge kosten. Je komt dan vanzelf een aantal problemen tegen, die in het groot alleen maar erger zullen worden, maar waar jij met je proefopstelling al iets over kunt vertellen en kunt laten zien.

Voorbeelden van problemen die je tegen kunt komen zijn:

- celconstructie (anode materiaal, gebruikte electrolyt, corrosie-problemen)

- onregelmatig gedrag (i.v.m. wisselende zonneschijn)

- opvangen van het gas

- wat te doen met nevenproducten (bijvoorbeeld gecorrodeerd anode-materiaal)?

- is de waterstof productie economisch te combineren met productie van iets anders (bijv. zuurstof of chloor)?

Ook voor wat betreft het transport en opslag kun je een leuke demo doen. Een belangrijk probleem van waterstof is dat de moleculen zo klein zijn dat ze (vrijwel) overal door heen gaan. Laat bijvoorbeeld twee ballonnen zien, een met waterstof gevuld en de andere met lucht. Je zult zien dat die met waterstof veel sneller kleiner wordt dan die met lucht. Aan deze praktische demo kun je dan weer theorie ophangen over diffusie en de opslagproblemen.

Als je wat onderzoek doet, dan kun je over een onderwerp als waterstof wel degelijk wat leuks vertellen, zonder dat het of te simpel wordt of juist weer te theoretisch.

Reageer