[scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Ik ben samen met een vriendin bezig met een profielwerkstuk over de chemische achtergronden van gebitsverzorging.

Nu willen wij als practicum de fluoride gehalte van tandpasta onderzoeken. Wij hebben al gelezen dat dat mogelijk is met een spectrofotometer.

Wij hebben er zo een staan op school, alleen wij noch de leraar weet welke golflengte (?) we moeten gebruiken... [-X

Dus wie kan ons hierbij helpen?

liefs karyn


Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Staat niks zinnigs in FsWd [-X

Het hangt erg af wat jullie allemaal met het monster gaan doen voordat je gaat meten, maar met Google kan je zeker wel wat zinnigs vinden. Kijk maar: http://www.google.com/search?num=20&hl=nl&...btnG=Zoeken&lr=

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Wat stom, nou ja je ZOU eventueel alle frequenties kunnen afgaan. Dit kun je al beperken door naar de kleur van de oplossing te kijken en dan de tegenovergestelde te pakken. Voor een gele oplossing is dit bijvoorbeeld blauw. Als de oplossing echter kleurloos is, zul je in het UV-gebied moeten kijken en kwartscuvetten gebruiken, of kijken wat met fluoride een kleurcomplex kan vormen.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Ik denk dat fluoride geen UV absorptie heeft, je zult een complex moeten vormen in mijn ogen. De eerste hit van jorim verteld hier wat over.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Ik denk dat fluoride geen UV absorptie heeft, je zult een complex moeten vormen in mijn ogen. De eerste hit van jorim verteld hier wat over.
Cool, heb ik ook eens goede ideeen. Afbeelding

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

complex vorming zou mogelijk zijn, hieronder een link met beschrijving van gebruikte complexen en golflengten. Heb het zelf nog niet geprobeerd bij gebrek aan fotometer.

http://wwwsoc.nii.ac.jp/jsac/analsci/ICAS2.../0599_4i10n.pdf

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Bedankt allemaal!

Ik ga een complex vormen met Fe3+.

Jammer dat de link van Vicky niet werkt, misschien had ik er nog wat aan. Maar eerst dit maar es proberen. 8-[

Groetjes karyn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

Nou je hebt niet alleen ijzer nodig, maar ook een organische verbinding, die, inderdaad, in vicky's link staat.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

karyn... schreef: Ik ben samen met een vriendin bezig met een profielwerkstuk over de chemische achtergronden van gebitsverzorging.

Nu willen wij als practicum de fluoride gehalte van tandpasta onderzoeken. Wij hebben al gelezen dat dat mogelijk is met een spectrofotometer.

Wij hebben er zo een staan op school, alleen wij noch de leraar weet welke golflengte (?) we moeten gebruiken... 8-[

Dus wie kan ons hierbij helpen?

liefs karyn
Ik heb op school ook de fluoridegehalte van tandpasta bepaald. Wij hebben dit gedaan door een ijklijn van electrochemische potentialen te maken van oplossingen met een bekende hoeveelheid fluoride. Jouw oplossingen kun je dan aflezen in je ijklijn.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

ik denk dat in het kader van een profielwerkstuk het meten van een potentiaalverschil (dus potentiometrie) het beste is. Kun je ook meteen wat over de Nernst-vergelijking zeggen.

Dat neemt niet weg dat je natuurlijk geen spectrometrische bepaling kunt doen 8-[

Reageer