[scheikunde] Silly Putty

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Silly Putty

Ik moet een profielwerkstuk maken over de Silly Putty. Ik heb hierover een paar vragen.

Ik weet dat Silly Putty bestaat uit voornamelijk siliconenolie en boorzuur. Maar kan iemand mij de reactievergelijking geven van siliconengel met boorzuur tot Silly Putty? (het liefst in structuurformule).

En weet iemand misschien de chemische naam voor Silly Putty?

Heeft er ook iemand informatie over de stof zelf (de stof waaruit SP bestaat) ik weet dat het een polymeer is, maar heeft iemand meer info?

Weet iemand een boek met info over Silly Putty?

Of heeft iemand een (les)-boek of werkblad waar iets in staat en kan even een scan posten?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Silly Putty

Misschien heb je al wat aan de info in dit topic?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Silly Putty

De synthese van "Bouncing Putty" (ik neem aan dat dit hetzelfde product is) kan je vinden in

The preparation of "Bouncing Putty." An undergraduate experiment in silicone chemistry.

Author(s) Armitage, D. A.; Hughes, M. N.; Sinden, A. W.

J. Chem. Educ. 1973, 50, 434.

Hierin vind je ook referenties naar meer achtergrond.

Dit artikel moet je zeker kunnen terugvinden in elke goede school- of universiteitsbibliotheek.

EJ

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Silly Putty

bedankt voor deze titel van het boek, ik heb hem ingevoerd op google en toen al wat info gevonden.

Ik had trouwens al op dat ander topic gekeken, maar deze geeft geen antwoord op mijn vragen.

Weet iemand trouwens een pelk waar wat simpelere informatie staat (bijvoorbeeld in het nederlands), want ik snap soms die engelse, chemische termen niet. [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Silly Putty

Vaak is het moeilijk zoiets in het nederlands te vinden. Je kunt ook voor de chemische termen die je niet kent hulp krijgen hier op het forum. [-X

Volgens mij kun je via de andere topic en de hierin geplaatste linkjes toch genoeg informatie verkrijgen om een flink werkstuk te maken.
Ik weet dat Silly Putty bestaat uit voornamelijk siliconenolie en boorzuur. Maar kan iemand mij de reactievergelijking geven van siliconengel met boorzuur tot Silly Putty? (het liefst in structuurformule).
Omdat het om polymeren gaat is het niet in een precieze struktuurformule te zetten. Maar als volgt kun je het wel weergeven. Let er op dat aan beide kanten van het siliconepolymeer een OH-groep zit die met boorzuur kà n reageren. Je krijgt dus eigenlijk 3-dimensionale netwerken, maar niet alle Si-OH groepen of B-OH groepen hoeven gereageerd te hebben. Je houdt dus ook nog een aantal vrije OH-groepen over. Ten slotte zijn ook niet alle siliconen-ketens even lang.

Afbeelding
En weet iemand misschien de chemische naam voor Silly Putty?
Omdat het eigenlijk niet een eenduidige verbinding is, is er niet een absolute chemische naam aan te geven. Ik zou zeggen:

boraat gebrugde (of vertakte) polydimethylsiloxanen

Succes met je profielwerkstuk. ;)

Reageer