L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

Hey nu we toch bezig zijn....

ik moet L-fenylalanine en D-fenylalanine amide gescheden krijgen. Waarschijnlijk moet dit met FPLC... iemand enig idee hoe, en waar een voorschirft te vinden?

MVG Einstein

biochemiefreak: Even uitelkaar gehaald omdat je op een topic reageerde van 8 maanden geleden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

Voordat iemand het helemaal voorzegt moet je eigenlijk even precies formuleren waarom dit probleem lastig is. Als je dat goed kunt formuleren weet je ruwweg misschien ook wel hoe het op te lossen is?!?

Berichten: 4

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

Ik denk ook wel dat het niet zo heel moeilijk is, maar ik doe eigenlijk Chemische Technologie, maar voor dit project ben ik dus in gedeelt bij Biochemie. Vandaar dat ik er maar weinig vanaf weet. Volgens mij heeft het te maken dat het ene stofje een eiwit is en het andere een enzym. En iets met racemische mengsels... 8-[ We hebben deze week ook al met de FPLC liggen kloten en toen kregen we wonder boven worden ook nog een goede grafiek uit. We hebben toen een mengsel van amyloglucosidase, runderserumalbumine, koolzuuranhydrase, myoglobine en cytochroom c moeten zuiveren en scheiden. Maar alles ging volgens een voorschrift wat we hadden gekregen, deze moesten we invoeren en alles ging eigenlijk vanzelf. Maar nu krijgen we dus 'n mengsel van l-fenylalanine en D-fenylalanine amide. Deze moeten we gaan opzuiveren en scheiden. Aangezien ik niet zo goed ben in de biochemie leer vraag ik bij deze jullie hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

De sleutel zit hem in dat "racemische mengsels". De "D" en "L" vorm van een verbinding hebben precies dezelfde fysische eigenschappen. Ze zijn elkaars spiegelbeeld. De twee individuele moleculen noemt men enantiomeren. De enige manier om ze uit elkaar te houden is ze fysisch of chemisch te laten reageren met een ander molecuul dat niet hetzelfde is als zijn spiegelbeeld (een "chiraal" molecuul).

Nu weet ik heel weinig van chromatografie, maar uit het bovenstaande kan ik wel afleiden dat je een kolom zult moeten gebruiken die chiraal is, anders krijg je die twee nooit uit elkaar!

Berichten: 1.153

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

Ik weet wel iets van chromatografie 8-[

Met FPLC kan je verschillende eiwitten scheiden. Echter chirale moleculen scheiden lukt hier niet mee.

Een chirale kolom is een oplossing. In het boek van Braam. Chromatografie staan verschillende voorbeelden van chirale scheidingen. Dit boek staat vast en zeker in de bieb bij jou op school.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

Vergeet niet dat de TS 2 verschillende moleculen wil scheiden: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide. Ik denk dat die amide de retentietijd toch wat verandert. Ik ga er dan wel vanuit dat alle oorspronkelijke L-fenylalanine amide dus in L-fenylalanine is omgezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

Gewoon (RP) kolomchromatografie of preperatieve HPLC zal dus prima werken.

Berichten: 1.153

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

ok niet helemaal goed gelezen. De amide zal inderdaad retentie bepalen. En daarom kan je RPLC proberen.

Berichten: 266

Re: L-fenylalanine en D-fenylalanine amide

CE met cyclodextrines kan ook

Reageer