Springen naar inhoud

Hemel en Hel

• Log in om te kunnen reageren

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 08:50

De concepten hemel en hel komen in veel religieuze kaders tot uitdrukking.....
Ik (als atheist) kan daar niets anders in zien dan de menslijke uitdrukking ervan....evenwichtigheid die is trouwens ook een van de geestestoestanden in het boedhisme.
vele moderne gelovigen geloven in een "Hemel" zonder dat ze daarbij een hel aannemen.
Ik voel de concepten echter aan als Yin en Yang...onlosmakelijk verbonden.

Graag hoorde ik de visie van de gelovigen op dit forum

Hel is volgens mij onlosmakelijk verbonden met hemel....evenwicht.
huh?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Willard

Willard

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 14:55

Er zit wel iets in dat hemel en hel elkaars tegenpolen zijn. Ik als gelovige zie ze niet als concept, maar als realiteit.
Hemel is de eeuwige heerlijkheid; daar waar je in Gods nabijheid bent en waar je dus niet meer hoeft te geloven, want er is niets meer verborgen. Je weet dus.
Mensen die geen vrede met God hebben, hebben niets te zoeken in de hemel. Ze zullen het er helemaal niet leuk vinden. De hel is naar mijn idee de afwezigheid van God. Omdat God de bron van alle goeds is, is het er vreselijk. Ik weet niet of de hel een eeuwige marteling is, of een afwezigheid, een "ophouden te bestaan".

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 14:57

Je opmerkingen zijn wat mij betreft niet zo briljant. Als jij vindt dat bijvoorbeeld rood en blauw altijd bij elkaar horen, dan hoeft dat niet zo voor een ander te zijn. Geloof wordt ook vaak bepaald door uit welk milieu iemand komt, of door de godsdienst zelf (die zijn gelovigen volgens strakke schema's indoctrineert), maar uiteindelijk blijft het toch iets persoonlijks.
Zelf ben ik een christen, een niet zo heel overtuigd christen misschien, maar ik ben het wel. Ik vind dat het boeddhisme ook goede elementen in zich heeft, maar goed, dat terzijde. Ik geloof in de hemel, maar ook in de hel. Ik denk dat het komt doordat ik met het concept van hemel en hel ben opgevoed, en dat ik mijn mening misschien nog wel eens zou kunnen aanpassen, ik weet het niet. Geloof baseer ik op wat ik ervaar (uiteraard), en ik ervaar hemel en hel als 'met elkaar verbonden' (bijvoorbeeld, ik noem maar wat), maar dat hoeft iemand anders helemaal niet zo te ervaren.
Ik ken ook genoeg mensen die iets anders geloven. Jij bent athest, dus jij gelooft niet in de hemel. Ik kan me voorstellen dat je het dan moeilijk vindt in te zien, dat sommige religieuze groepen verkondigen dat alleen de hemel bestaat. Maar aan de andere kant denk ik dan: wat als je nu eens aanneemt dat wij, gelovigen, wel in de hemel geloven. Waarom zou jij het als niet-gelovige wl plausibel vinden dat er een God is die kijkt of je wel goed hebt geleefd of iets dergelijks, en vervolgens besluit of je in de hemel of de hel zal geraken?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 15:00

Je opmerkingen zijn wat mij betreft niet zo briljant. Als jij vindt dat bijvoorbeeld rood en blauw altijd bij elkaar horen, dan hoeft dat niet zo voor een ander te zijn. Geloof wordt ook vaak bepaald door uit welk milieu iemand komt, of door de godsdienst zelf (die zijn gelovigen volgens strakke schema's indoctrineert), maar uiteindelijk blijft het toch iets persoonlijks.  
Zelf ben ik een christen, een niet zo heel overtuigd christen misschien, maar ik ben het wel. Ik vind dat het boeddhisme ook goede elementen in zich heeft, maar goed, dat terzijde. Ik geloof in de hemel, maar ook in de hel. Ik denk dat het komt doordat ik met het concept van hemel en hel ben opgevoed, en dat ik mijn mening misschien nog wel eens zou kunnen aanpassen, ik weet het niet. Geloof baseer ik op wat ik ervaar (uiteraard), en ik ervaar hemel en hel als 'met elkaar verbonden' (bijvoorbeeld, ik noem maar wat), maar dat hoeft iemand anders helemaal niet zo te ervaren.
Ik ken ook genoeg mensen die iets anders geloven. Jij bent athest, dus jij gelooft niet in de hemel. Ik kan me voorstellen dat je het dan moeilijk vindt in te zien, dat sommige religieuze groepen verkondigen dat alleen de hemel bestaat. Maar aan de andere kant denk ik dan: wat als je nu eens aanneemt dat wij, gelovigen, wel in de hemel geloven. Waarom zou jij het als niet-gelovige wl plausibel vinden dat er een God is die kijkt of je wel goed hebt geleefd of iets dergelijks, en vervolgens besluit of je in de hemel of de hel zal geraken?

Ik vraag de visie van anderen.....ik ga geen polemiek aan....jij bent me te briljant
De wijzigingen die aangebracht werden door een moderator maken dat deze post zijn essentie verliest...wat mij betreft ben ik uitgepraat...
VG Peter
huh?

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 17:09

Dat werd in je post gesuggereerd, maar mijn excuses. Trek je echter niet direct terug als je een beetje kritiek krijgt.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 19:12

Waar kun je voor dergelijke vragen beter terecht, dan bij mensen die het zouden kunnen weten?
-> Mensen met bijna-dood-ervaringen

En wat blijkt, er wordt door deze mensen inderdaad gesproken over een soort hel (al noemt men het 'verontrustende ervaringen').

Is There a Hell?
Surprising Observations About the Near-Death Experience

ABSTRACT: The percentage of hell-like near-death experiences (NDEs) is probably much larger than has been previously claimed. In this article, I discuss current research into what are now termed "distressing" or "unpleasant" NDEs, and my own findings from interviews of over a hundred such cases. I compare this information with earlier reports from Maurice Rawlings (1978, 1980), mythological traditions about the concept of hell, and renderings from The Tibetan Book of the Dead (Evans-Wentz, 1957). Finally, I detail four types of NDEs -- initial, hell-like, heaven-like, and transcendental -- and what seems to be an attitudinal profile characteristic of each type.
http://www.cinemind....water/hell.html

Nog een bron:

What is a Distressing Near-Death Experience?
Near-death experiences (NDEs) are often profound psychospiritual events.  Most near-death experiencers (NDErs) report that their experience was dominated by pleasurable feelings such as peace, joy, and bliss.  However, less commonly, some NDErs have reported that their experience was dominated by distressing, emotionally painful feelings such as fear, terror, horror, anger, loneliness, isolation, and/or guilt.  

Greyson and Bush (1996) classified 50 reports of distressing NDEs into three types:

The most common type included the same features as the pleasurable type such as an out-of-body experience and rapid movement through a tunnel or void toward a light but the NDEr, usually because of feeling out of control of what was happening, experienced the features as frightening.

The second, less common type included an acute awareness of nonexistence or of being completely alone forever in an absolute void.  Sometimes the person received a totally convincing message that the real world including themselves never really existed.  

The third and rarest type included hellish imagery such as an ugly or foreboding landscape; demonic beings; loud, annoying noises; frightening animals; and other beings in extreme distress.  Only rarely have such NDErs themselves felt personally tormented.
http://iands.org/distressing.html

Een vierde soort 'hel' staat ook op die pagina beschreven.

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 20:36

Ik vraag de visie van anderen.....ik ga geen polemiek aan....jij bent me te briljant
De wijzigingen die aangebracht werden door een moderator maken dat deze post zijn essentie verliest...wat mij betreft ben ik uitgepraat...
VG Peter

Ondanks wijzigingen van moderators missen de woorden van jouw post voor mijn gevoel zeker hun kern niet. Aangezien christendom en islam op dit forum al veelvuldig zijn besproken, wil ik graag ingaan op jouw opmerkingen over het Boeddhisme. Je zegt dat evenwichtigheid n van de geestestoestanden is die Boeddhisten nastreven. Wist je ook dat Boeddhisten deze geestestoestand denken te bereiken door te proberen niet langer te verlangen naar datgene dat anderen als de hemel omschrijven? Verlichting en nirvana zouden volgens deze visie eerder bereikt kunnen worden door berusting dan door het nastreven van de positieve kant van de medaille.

Nirvana (Sanskriet) of Nibbana (pali) is een belangrijk begrip in het boeddhisme en verwijst naar de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden, en waardoor heiligheid behaald wordt. Het betekent letterlijk: uitgeblust, uitgedoofd, uitgegaan, niet meer branden. Het uitgedoofd zijn verwijst naar het einde van begeerte, aversie en verwarring, wat het hoofddoel van het boeddhisme is.

'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 20:58

Ondanks wijzigingen van moderators missen de woorden van jouw post voor mijn gevoel zeker hun kern niet. Aangezien christendom en islam op dit forum al veelvuldig zijn besproken, wil ik graag ingaan op jouw opmerkingen over het Boeddhisme. Je zegt dat evenwichtigheid n van de geestestoestanden is die Boeddhisten nastreven. Wist je ook dat Boeddhisten deze geestestoestand denken te bereiken door te proberen niet langer te verlangen naar datgene dat anderen als de hemel omschrijven? Verlichting en nirvana zouden volgens deze visie eerder bereikt kunnen worden door berusting dan door het nastreven van de positieve kant van de medaille.

Nirvana (Sanskriet) of Nibbana (pali) is een belangrijk begrip in het boeddhisme en verwijst naar de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden, en waardoor heiligheid behaald wordt. Het betekent letterlijk: uitgeblust, uitgedoofd, uitgegaan, niet meer branden. Het uitgedoofd zijn verwijst naar het einde van begeerte, aversie en verwarring, wat het hoofddoel van het boeddhisme is.

Ja dit boedhistische principe is mij bekend,het is daarom nog het mijne niet.
Een leven vrij van verlangen lijkt me eerder hel dan hemel.
huh?

• Gast

Geplaatst op 07 november 2005 - 13:22

Ja dit boedhistische principe is mij bekend,het is daarom nog het mijne niet.
Een leven vrij van verlangen lijkt me eerder hel dan hemel.

Wie niets verlangt heeft geen beperkingen in zijn leven, is altijd gelukkig met wat die heeft en tevens heeft hij niets te verliezen

• Gast

Geplaatst op 07 november 2005 - 13:45

Bah, weer van die opmerkingen van, jaah ik ben christen, dus dan geloof ik in hemel in hel. Geloof je er daadwerkelijk in? Kan je er een voorstelling bij maken? Of praat je maar wat mensen en teksten na, omdat ook jij christen bent.....

• Gast

Geplaatst op 07 november 2005 - 21:24

@ PeterA:

Zolang je gelooft in goed en kwaad, en gerechtigheid, dan zijn idd hemel en hel onlosmakelijk

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 22:42

Hemel = positief leven, gevrijwaard van angst
Hel = slaafs leven, gedomineerd door angst

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 23:06

Ik (als atheist) kan daar niets anders in zien dan de menslijke uitdrukking ervan....evenwichtigheid die is trouwens ook een van de geestestoestanden in het boedhisme.
vele moderne gelovigen geloven in een "Hemel" zonder dat ze daarbij een hel aannemen.

Waarom spreek je dan nog van de concepten als hemel en hel en Yin en Yang als er volgens jou alleen evenwicht bestaat?

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 23:10

Waarom spreek je dan nog van de concepten als hemel en hel en Yin en Yang als er volgens jou alleen evenwicht bestaat?

Wat hij denk ik bedoelt te zeggen, is dat er 1 evenwicht is.. maar daarmee gaat hij de fout in, omdat je voor een evenwicht volgens de logica 2 dingen nodig hebt.. Maar er is geen principe van goed vs kwaad nodig, geen Yin vs Yang of hemel vs hel... Alles is gewoon in balans door het geheel, door alles. Alles samen creert deze wereld en omdat wij actief meewerken aan de ontwikkeling van de creatie, blijft het systeem in evenwicht. Maar het is een evenwicht wat heel simpel is: Alles vormt het ene, wat wij dus nu de laatste decennia "universum" hebben genoemd. Alles bv op aarde is er, door cause-effect. En daarom zal ook alles wat jij in je leven doet, een effect hebben, al dan niet in de verre toekomst..

Er is 1 evenwicht en dat is dat alles 1 is..

• Gast

Geplaatst op 10 november 2005 - 11:36

Hemel en Hel en andere mystieke plaatsen bestaan in je hoofd, als je daar voor openstaat.

Het is meer de manier hoe volgelingen een plekje in de hemel proberen af te dingen door rituelen ten behoeve van hun respectievelijke goden uit te voeren die mij verbaasd.

Hemel is misschien wel een open luchtplaats in de gevangenis, in elke hoek een bepaald geloof, en dan maar klagen tot in de eeuwigheid.

En Hel? hetzelfde.

Succes

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures