[Scheikunde] controle ijkpunt van kokend water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[Scheikunde] controle ijkpunt van kokend water

Dag allemaal,

Ik ben nog een ontzettende nieuwkomer in de wereld van scheikunde en ben pas begonnen met een opleiding.

We hebben zopas een proef gedaan om het ijkpunt te controleren van een thermometer ahv kokend water.

Proefopstelling:

o Statiefring 5 – 7 cm boven bunsenbrander brengen : draadnet op ring plaatsen.

o De rondbodemkolf met 150 ml water en enkele kooksteentjes op het draadnet plaatsen en vastklemmen met een klem.

o Op de rondbodemkolf een kurken stop plaatsen waarin 2 gaten aangebracht werden : 1 gat voor de thermometer en 1 gat voor het omgebogen glazen buisje.

De thermometer dusdanig aanbrengen dat het kwikreservoir zich enkele cm boven het wateroppervlak bevindt; ook het uiteinden van het gedeelte van het buisje dat in de kolf aanwezig is, moet zich enkele cm boven het wateroppervlak bevinden.

o Het water aan de kook brengen en de kooktemperatuur noteren.

o Breng nu het kwikreservoir van de thermometer in het kokende water en noteer de kooktemperatuur.

o Voeg vervolgens ongeveer 15g keukenzout toe aan het kokende water.

Bepaal de temperatuur in de damp en in de vloeistof, en noteer deze kooktemperaturen.

Nu worden er de vragen gesteld:

a)Waarom moet de glazen buis aanwezig zijn?

b)Waarom moet de glazen buis omgebogen zijn?

c)Waarom mag het tijdens de controle van het ijkpunt het kwikreservoir zich niet in het water bevinden, maar enkele cm boven het wateroppervlak?

Nu ik weet wel dat er een verschil is in het kookpunt van water onder druk. En dat de glazen buis dient voor het laten ontsnappen van het gas dat ontstaat bij koken, maar zou iemand mij een duidelijk antwoord kunnen geven op de vragen?

Alvast bedankt,

Groetjes van een serieuze beginner.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] controle ijkpunt van kokend water

http://server.ringenoldus.nl/techna.nl/Beg...ius/celsius.htm
a)Waarom moet de glazen buis aanwezig zijn?  

b)Waarom moet de glazen buis omgebogen zijn?  

c)Waarom mag het tijdens de controle van het ijkpunt het kwikreservoir zich niet in het water bevinden, maar enkele cm boven het wateroppervlak?


a) 0m overdruk te voorkomen. Bij hogere druk kookt water pas bij hogere temperatuur (hogedrukpan)

b) waarschijnlijk voor de veiligheid, (geen gloeiend hete condensdruppels die ver in het rond kunnen spetteren,en anders misschien om te voorkomen dat condens terugdruppelt in je kolf, hoewel ik niet zie hoe een drupje condens je proef zou kunnen verstoren. Ook zou condenswater langs de buitenkant van je RONDkolf in je vlam kunnen druppen ?...)

c) Aan je water voeg je warmte toe. Het water voegt warmte toe aan stoom. Dit betekent dat het water altijd ietsje warmer zal moeten zijn dan de stoom..... Vooral als je met zuiver water werkt kan water oververhit raken. Je ondervangt dit overigens grotendeels door kooksteentjes in je kolf te stoppen. Ik weet niet zeker of ik in dit opzicht niet nog iets over het hoofd zie....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 27

Re: [Scheikunde] controle ijkpunt van kokend water

Bedankt voor je snelle reactie !!

Reageer