informatie over thallium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

informatie over thallium

Hoi iedereen,

voor het vak anorganische chemie moeten we een werkje maken over transitiemetalen. Ik mag Thallium (Tl atoomnr 81) bespreken. Maar waar kan ik hierover degelijke informatie vinden (publicaties met andere woorden 8-[ ) en graag ook de mogelijke toestanden waarin dit element wordt teruggevonden en enkele karakteristieke reacties die het aangaat (er moet immers een terugkoppeling zijn met de algemene chemie van vorig jaar). Ik heb gehoord dat het alvast in zeewater zit, maar waar nog?

wie helpt me zoeken?

met vriendelijke groeten,

Bruno

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: informatie over thallium

Je kunt natuurlijk ouderwets de universiteitsbieb in duiken en kijken in de Gmelin (naslagwerk, voor zo ongeveer ieder element een apart deel) of in Advanced Inorganic Chemistry van Cotton en Wilkinson.

Daar kun je veel informatie en verdere literatuurverwijzingen in vinden.

Berichten: 3.145

Re: informatie over thallium

Is thallium een transitiemetaal? Dit zit in kolom 13 (met boor, aluminium etc.) en dan is het toch geen transitiemetaal meer? Het laatste transitiemetaal is bij mijn weten kwik (atoomnummer 80), tenminste als je de instabiele elementen 103 e.v. niet meerekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: informatie over thallium

Wanneer thallium geoxideerd is zit je al in het gebied waarin de d-schillen gevuld/geleegd worden. Het gedraagt zich dan als een overgangsmetaal, al is het dat eigenlijk niet.

Berichten: 39

Re: informatie over thallium

strikt genomen is thallium idd geen transitiemetaal meer. In de 6de periode is Hg idd het laatste. sorry voor de verwarring 8-[

ik zal idd de bib van de universiteit eens onderste boven keren, nu ik de titels heb moet dat een stuk vlotter verlopen, bedankt .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: informatie over thallium

Heb je thallium op Wikipedia al bekeken?

Berichten: 39

Re: informatie over thallium

ja uiteraard wel 8-[

maar het gaat mij erom zoveel mogelijk en zo degelijk mogelijke informatie te verkrijgen over dat element.

groetjes

Reageer