Illustratie nodaal vlak gezocht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 198

Illustratie nodaal vlak gezocht

Ik ben op zoek naar een goede illustratie van het nodale vlak in een dz2-orbitaal

(dat is het d-orbitaal met die ring).

maar ik kan ze niet direct vinden.

is er iemand die dat wel heeft of zeker weet waar het te vinden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

Bedoel je dit of enkel de donut?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

Is dit geen p-orbitaal? Dit is het enige orbitaal dat ik zo uit mijn hoofd weet, omdat deze juist voor C=C-bindingen zorgen 8-[

Berichten: 98

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

Nee dit is een dz2 orbitaal. Bij een p orbitaal heb je geen donut rond de 'lob'. Ook zijn bij een p orbitaal de kleuren verschillend van het onderste en bovenste deel van de lob.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

Vaag dat een elektron zo beweegt, geeft de witheid ook een verhoogde kans aan op het treffen van een elektron?

En nu ik erover nadenk: waardoor blijven in een atoomkern de protonen netjes op hun plaats terwijl positieve ladingen elkaar afstoten?

Berichten: 198

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

dat is idd een dz2

maar ik zoek een tekening waar je een duidelijk beeld krijgt van de nodale vlakken.

die liggen in een soort kegel-mantel met hun punt in het centrum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

Vaag dat een elektron zo beweegt, geeft de witheid ook een verhoogde kans aan op het treffen van een elektron?
Nee de witheid in dit plaatje geeft alleen een soort weerspiegeling aan, niet de dichtheid. De definitie van zo'n oppervlak is dat de elektronendichtheid daarop overal hetzelfde is. Binnenin de lobben is de dichtheid groter.

Overigens vind ik dit een vreemde weergave van de orbitaal, het lijkt inderdaad meer een p orbitaal waarin het nodevlak is aangegeven dan een d orbitaal met ringetje.

En je moet oppassen met "klassieke" ideeën als je naar een orbital kijkt. Dit is wel een weergave van de elektronendichtheid, maar niet "hoe de elektronen bewegen". We weten niet hoe een elektron beweegt, het is gewoon soms hier en soms daar.
En nu ik erover nadenk: waardoor blijven in een atoomkern de protonen netjes op hun plaats terwijl positieve ladingen elkaar afstoten?
Dat komt door de zogenaamde "sterke kernkracht". Dat is een aantrekkende kracht tussen kerndeeltjes die op zeer korte afstanden werkt en daar veel sterker is dan de elektrische afstoting.

Zie Sterke kernkracht op Wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

Dit is een iets duidelijker plaatje met een s,p,d,f functie allemaal in z richting:

Afbeelding

(van http://www.dartmouth.edu/~chem81/labs/C2H2.html )

Het aangeven van de nodevlakken maakt het plaatje zo ingewikkeld, ik heb het nog niet kunnen vinden op het net. Ze liggen "tussen rood en blauw" Nodevlakken zijn vlakken waarop de amplitude van de functie nul is. Daar is dus ook de elektronendichtheid nul als het om een orbital gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht


Overigens vind ik dit een vreemde weergave van de orbitaal, het lijkt inderdaad meer een p orbitaal waarin het nodevlak is aangegeven dan een d orbitaal met ringetje.
Jouw plaatjes zijn inderdaad duidelijker. De mijne kwam rechtstreeks uit ChemDraw...

En je moet oppassen met "klassieke" ideeën als je naar een orbital kijkt. Dit is wel een weergave van de elektronendichtheid, maar niet "hoe de elektronen bewegen". We weten niet hoe een elektron beweegt, het is gewoon soms hier en soms daar.
Dat is het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. De plaats en tijdstip van een electron zijn nooit tegelijkertijd nauwkeurig te bepalen.

Overigens is het plaatje van een obitaal een weergave van de golffunctie van een electron 'in het kwadraat'. Dit komt overeen met de kans waar het electron zich op een bepaald tijdstip zou kunnen begeven. Je moet hier het electron dan ook duidelijk niet als een puntlading zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Illustratie nodaal vlak gezocht

Overigens is het plaatje van een obitaal een weergave van de golffunctie van een electron 'in het kwadraat'. Dit komt overeen met de kans waar het electron zich op een bepaald tijdstip zou kunnen begeven.
Zo kan ik het me niet herinneren. Het is niet zo'n belangrijk verschil, aangezien de vorm van het iso-oppervlak identiek is, maar voor de gekwadrateerde golffunctie heeft het weinig zin om delen in rood en delen in blauw aan te geven. Voor de absolute waarde van de golffunctie zelf kun je daar nog een stukje fase uit aflezen.

Reageer