Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Gisteren in het nieuws:
 Defensie moet aparte opleidingspelotons voor vrouwen creeren en bij alle krijgsmachtsdelen zo snel mogelijk een vrouwelijke generaal benoemen.

       Daarnaast moet er een betere kinderopvang komen en zijn meer deeltijdfuncties in hogere rangen nodig. Dit stellen PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink en de militaire vakbond AFMP in hun actieplan Vrouwen en Defensie dat ze maandag presenteren.

      Aparte vrouwelijke opleidingspelotons in het leger zijn bittere noodzaak omdat te veel vrouwen afhaken tijdens de algemene militaire opleiding, meent PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink. ,,Nu is het nog zo dat de pijn eerlijk over de verschillende eenheden verdeeld wordt, waardoor vrouwen altijd in een minderheidspositie zitten. Daardoor komen ze extra onder druk om fysiek evengoed te presteren als mannen,” legt ze uit. Volgens haar komen vrouwen veel beter tot hun recht in een peloton met alleen maar vrouwen.  

      Ook wil ze dat commandanten meer eigen verantwoordelijkheid krijgen om het vrouwelijk aandeel in hun eenheden te vergroten.
Ik vind dit kortgezegd onzin. Door aparte opleidingspeletons voor vrouwen kweek je juist onderscheid. De vrouwen die op die manier zijn opgeleid zullen nooit het respect krijgen die de mannen krijgen. Er zal gezegd wordend dat het softies zijn en geen echte militairen. Ook het zo snel mogelijk benoemen van vrouwelijke generaals is volgens mij verkeerd. Generaals worden benoemd vanwege hun kennis en hun ervaring. Slechts een klein percentage is generaal. Het zou vreemd zijn als dat percenage onder vrouwen ineens een stuk hoger komt te liggen dan onder mannen.

Begrijp me goed, ik ben voor emancipatie, maar tégen feminisme. Gelijkheid vind ik rechtvaardigheid, maar hoe zuur zal het zijn als jij solliciteert op een generaalsfunctie, maar je wordt niet gekozen omdat je een man bent? Volgens mij zijn we zo op de verkeerde weg.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Dit gebeurt ook wel vaker bij gewone werken tegenover migranten (in belgië toch) Zoveel % van je bedrijf moet migrant zijn, waar ben je dan mee bezig ?

Berichten: 96

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Ik vind dit kortgezegd onzin. Door aparte opleidingspeletons voor vrouwen kweek je juist onderscheid. De vrouwen die op die manier zijn opgeleid zullen nooit het respect krijgen die de mannen krijgen. Er zal gezegd wordend dat het softies zijn en geen echte militairen. Ook het zo snel mogelijk benoemen van vrouwelijke generaals is volgens mij verkeerd. Generaals worden benoemd vanwege hun kennis en hun ervaring. Slechts een klein percentage is generaal. Het zou vreemd zijn als dat percenage onder vrouwen ineens een stuk hoger komt te liggen dan onder mannen.

Begrijp me goed, ik ben voor emancipatie, maar tégen feminisme. Gelijkheid vind ik rechtvaardigheid, maar hoe zuur zal het zijn als jij solliciteert op een generaalsfunctie, maar je wordt niet gekozen omdat je een man bent? Volgens mij zijn we zo op de verkeerde weg.
Er zal idd onderscheid komen,maar dit kan ook juist ten goede komen van de vrouw in dienst.zoals al word aangegeven zouden de prestaties kunnen worden verbeterd en zouden ze het maximale uit hun capaciteiten kunnen halen.Wie weet krijgen de mannen wel sterke concurentie van de vrouwen.tevens zou je op deze manier de capaciteiten van de vrouw exstra kunnen ontwikkellen wat misschien wel ten goede komt van het leger.somigge dingen kunnen vrouwen nu eenmaal beter,maak daar gebruik van!

En een generaal hoeft niet persee vrouwelijk te zijn,maar de hogere officieren waarmee de vrouwen direct mee in contact zijn is wel wenselijk lijkt mij..hoewel het niet alleen vrouwelijke officieren hoeven te zijn.

Ook denk ik dat vrouwen in dienst een blok aan het been kunnen zijn als het om lichaamelijke activiteiten gaat.paar dagen door marcheren met een boomstam op je nek gaat over het algemeen de mannen toch een stuk beter af :roll: ..het is beter voor beide partijen

Goed plan vind ik..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Allemaal goed en wel, maar waarom begin je er dan aan als je toch niet mee kan ? Stel nu dat ik als man in het leger wil en ook niet meekan aan dat tempo dan zal ik niet lang soldaat zijn lijkt me, waarom mag een vrouw die niet mee kan dan in het leger blijven ? En waarom er zelf een apparte groep voor oprichten ? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Precies. Als zo'n squadron opgericht zou worden voor mannen zou dat meteen het softie-squad gaan heten en totaal geen respect verdienen. Waarom dan wel voor vrouwen, terwijl we juist willen dat vrouwen gelijkgesteld worden aan mannen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Jah precies :wink:

Berichten: 96

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Allemaal goed en wel, maar waarom begin je er dan aan als je toch niet mee kan ?
Is misschien wel zo,maar vrouwelijke intuietie is vaak beter als mannen toch?..zo hebben vrouwen toch wel meerdere eigenschappen die beter zijn als mannen en vica verca.kan me goed voorstellen dat je daar profijt uit kan halen en juist op die karakterastieke elementen je voordeel pakt.

Ger :
Waarom dan wel voor vrouwen, terwijl we juist willen dat vrouwen gelijkgesteld worden aan mannen?
Hoezo haal je dat erbij?..Misschien als zo'n eenheid op de juiste manier word getrained ze gehakt maken van een mannelijke eenheid.Als je maar van de mogelijkheden gebruik maakt.

Zal niet zeggen dat het per defenitie een goed plan is,maar als het juist word aangepakt kan het best wel werken.

Zit me net te bedenken.Als die kamerlid bedoeld dat die eenheden de zelfde taken krijgen als wat mannen doen lijkt me het geen goed plan.

Dan nog als het erdoor komt zal de tijd leren of het een juiste beslissing was.wie weet weten de vrouwtjes ons wel te verassen :roll:

Werkt het niet schaf je het weer net zo snel af :P

Berichten: 96

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

En bovendien krijg ik de indruk dat jullie denken dat de moderne soldaat alles doet met fysieke kracht.hersens is ook een belangerijk aspect lijkt mij

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

En bovendien krijg ik de indruk dat jullie denken dat de moderne soldaat alles doet met fysieke kracht.hersens is ook een belangerijk aspect lijkt mij
Via mijn broer, neef, oom, twee goede vrienden en vroeger mijn Opa heb ik een aardig beeld hoe het er in de verschillende defensie afdelingen aan toe gaat. En ik zeg ook niets over de fysieke kwaliteiten (hoewel iedere militair-van veldsoldaat tot kantoorgeneraal-in staat moet zijn in geval van nood zijn mannetje/vrouwtje te staan).

Het gaat me er in dit topic om dat ze te ver doordraven met de emancipatie. Emancipatie is er volgens mij op gericht om vrouwen gelijke kansen te geven als mannen, iets waar ik voor 100% achter sta. Maar in dit voorbeeld (er zijn meer voorbeelden te geven) geven ze vrouwen juist een andere behandeling dan mannen om ze het makkelijker te maken. En volgens mij is dat de verkeerde aanpak, want dan worden ze juist niet gelijk behandeld.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 96

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Dat is zeker weten de verkeerde aanpak en in die context heb je ook gelijk.alleen wie zegt dat het over emancipatie gaat?

Als deze kamerlid haar beweegredenen de emancipatie is heeft hebben jullie groot gelijk.Maar ik vermoed dat het gaat om het goed verdelen van de verschillende capaciteiten die man en vrouwen hebben en in die context zou het wel goed kunnen werken

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Het gaat om emancipatie. In het beleid staat ondermeer het "zoveel mogelijk vrouwen op hoge functies" benoemen, "het mannenbolwerk doorbreken" etc. Dit is volgens mij een verkeerde aanpak. Als je vrouwen gewoon gelijk behandeld en gelijke kansen geeft komt het vanzelf goed. Door vrouwen een voorkeursbehandeling te geven creeer je afgunst en misschien ook vrouwen op posities dat ze het niet aankunnen, maar er alleen zitten omdat ze vrouw zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 96

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Als dat het geval is heb je 100% gelijk

Ik probeer altijd de mogelijkheden te bekijken wat zulk soort veranderingen met zich mee brengen.Ik zie ze wel,alleen idd niet op deze manier

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Ook even om op de posts terug te komen dat vrouwen op andere gebieden beter zijn dan mannen, dat ook hersenen een rol spelen bij een soldaat enzovoort, dan vraag ik me nog steeds af waarom vrouwen in een apparte groep moeten komen ? Dan deel je ze toch best in bij de groep waar ze het beste thuis horen ? Het maakt toch niet uit of je daar tussen mannen zit of niet ? Of is de vrouw juist minderwaardig waardoor ze een apparte groep moet krijgen ? :roll:

Berichten: 96

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

nee het ''kan'' met andere kwaliteiten te maken hebben.kwaliteiten die bij mannen gewoon niet goed ontwikkeld zijn.dus zal je zal geen groepen vinden van mannen die dit hebben.dus kan je ze daar ook niet in onderverdelen.Laten we de vrouwelijke intuietie nemen.Ik weet niet tot hoever dat precies wetenschapelijke bewezen is,dat het daadwerkelijk bewezen is dat het bestaat,maar het is al ongeveer aardig aanvaard toch?Laten we het even als voorbeeld nemen.

Ik kan me goed voorstellen dat als op deze zintuigelijke capaciteiten goed getrained worden,daarbij een lichtbepakte hightech spullen bij doet,waardoor ze snel mobiel zijn en zo geen last hebben van hun fysieke beperkingen.Ze als een soort verkenners of opsporingspeleton kunnen functioneren.Dus dat ze in vijandelijk gebied de vijnanden proberen te localiseren en via apparaten

de precieze coordinaten aangeven naar de vliegtuigen..en piefpafboem,bommen op de vijanden.een perfect vrouwe peleton..Athans het is maar een scenario,maar in mogelijkheden denken is over het algemeen constructiever.

Alleen is mij verhaaltje niet echt relevant meer,want was het al eens geworden jullie beide in grote lijnen,omdat het uitgangspunt emancipatie was en dat gaat dus niet werken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Het verschil tussen emancipatie en bevoordeling

Maar ik vraag me dan af, is hier nog geen mannelijke groep voor ? Heeft het leger wel nood aan deze zaken ? De genie troepen doen het wel goed lijkt me, en het leger als totale groep ook. Tenzij hier een echt tekort in is ben ik voorstander voor een apparte, nuttige groep (maar dan discrimineer je de mannen die dit werk willen doen ?).

Reageer