[scheikunde] maken van ozon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 89

[scheikunde] maken van ozon

voor school moet ik water zuiveren en moet oa nitraat/nitriete verwijderen. Ik las ergens dat het mogelijk was om dit met ozon te doen...

Het probleem is alleen dat ozon een btj giftig is...

weet iemand hoe ik ozon kan maken (en dit dan door de opl. zou kunnen brengen)????

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] maken van ozon

Ozon wordt gevormd bij electrische onladingen in de aanwezigheid van zuurstof. Er zijn ozongeneratoren te koop waarmee ozon gecontroleerd kan worden geproduceerd. Ik denk alleen niet dat je zelf gemakkelijk een veilige ozongenerator in elkaar kan knutselen. Hier komt nog bij dat ozon zeer explosieve (organische) verbindingen kan vormen.

Waarschijnlijk ben je beter af door gewoon waterstofperoxide te gebruiken. Dit oxideert je nitiriet ook wel tot het nitraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] maken van ozon

De ozon-techniek is inderdaad meer een industrieel proces. Op grote schaal is het wel goed toe te passen en goedkoper dan technieken waaraan te kopen chemicalien ten grondslag liggen.

In het lab kun je beter andere oxiderende verbindingen gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] maken van ozon

In het lab kun je beter andere oxiderende verbindingen gebruiken.


Al heb je voor de ozonolyse van een alkeen op het lab vanzelfsprekend wel een ozongenerator nodig.... 8-[

Berichten: 89

Re: [scheikunde] maken van ozon

bedankt voor julie reacties...

kheb waterstofperoxide gebruikt.... het probleem is alleen dat ik neit weet voor rvs daar bij horen... :lol: ik kan ze nl niet vinden Afbeelding khoop dat iemand me kan helpen...

een ander probleem is dak niet weet waar je H2O2 overal mee reageert... iemand enig idee hoek daar 8er kan komen?

btw we moesten rioolwater zuiveren... hebben we gedaan met kroos, elekrolyse, fosfaat en de H2O2... werkte errug goed!!! hardstikke schoon geworden!!! Afbeelding

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] maken van ozon

en wat heeft dat voor nut dan? de letters worden alleen maar kleiner!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] maken van ozon

en wat heeft dat voor nut dan? de letters worden alleen maar kleiner!!!
Ligt eraan hoe je het gebruikt :lol:

Code: Selecteer alles

H[sub]2[/sub]O[sub]2[/sub]
Geeft:

H2O2

Dus de correcte chemische notatie!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] maken van ozon

weet iemand hoe ik ozon kan maken
kaliumpermanganaat met geconcentreerd zwavelzuur. Let op heftige reactie.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] maken van ozon

harm p schreef:weet iemand hoe ik ozon kan maken
kaliumpermanganaat met geconcentreerd zwavelzuur. Let op heftige reactie.
Zou je dit hier wel voorstellen? De reactie zelf is nog niet eens zo heel heftig, maar doe er niet een beetje van een organische stof bij en zeker geen stof o.i.d. Als je dit doet, dan vraag je gewoon om brand of een explosie.

Ik heb zelf een keer deze reactie gedaan (met kleine hoeveelheden) en ik kreeg prachtige 'flitsjes' op het vloeistof oppervlak door stofdeeltjes die neer dwarrelen in de vloeistof. Terwijl ik gefascineerd zat te kijken :) deed het zomaar ineens 'poef' :lol: . Toen had ik een heleboel zeer fijne druppeltjes H2SO4/Mn2O7 rondom mij. Gelukkig had ik een bril op!

Berichten: 89

Re: [scheikunde] maken van ozon

thnx voor de uitleg... maar het gaat ondertussen al niet meer om de ozon, maar om de waterstofperoxide....

Om water te zuiveren heb ik dat toegevoegd, er ontstond toen een neerslag(of meerdere) en dat heb ik gefiltreerd.

Maar mijn vraag is hoe weet ik waar het mee gereageerd heeft en wat is/zijn dan de reactievergelijkingen... kheb dr nl al flink naar gezocht maar kant niet vinden Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] maken van ozon

Ja weten wij wat er in dat rioolwater zit :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] maken van ozon

Waterstofperoxide reageert in rioolwater inderdaad zowat overal mee, behalve met water en dat is precies de bedoeling. Waterstofperoxide kan (organische) verontreinigingen in het water kapot-oxideren. Maar, wanneer je niet weet wat voor verbindingen je in het verontreinigde water had, kun je ook geen reactievergelijking geven.

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] maken van ozon

kan het ook reageren met zware metalen?

Berichten: 89

Re: [scheikunde] maken van ozon

ja.... ik weet dat het met veel stoffen reageerd... daarom gebruikte ik het juist!!!

maar zou je dan als voorbeeld de rv nitraat en lood kunnen geven (of me er mee op weg helpen)?

Ik vond dat er H2O en O2 en CO2 ontstaat maar hoe kan dat nou als ik bijv. dan Pb/nitraat heb.. daar is tog geen C in aanwezig?

of ontstaat dr dan alleen H2O en O2?

maar wat gebeurt er dan met de N/Pb?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] maken van ozon

CO2 kan ontstaan door oxidatie van organische verontreinigingen in het water.

Lood(II) wordt geoxideerd tot onoplosbaar PbO2

Pb2+ + H2O2 -> PbO2 + 2H+

Wanneer lood(II)nitraat in oplossing zat dan kun je ook nog 2 NO3- voor en na de pijl zetten. Deze reageren niet mee en netto houdt je dan naast lood(IV)oxide ook salpeterzuur over.

Reageer