Vraag arbeidsduurverkorting

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Vraag arbeidsduurverkorting

Heej allemaal,

ik moet voor school weten wat er zou kunnen gebeuren als men arbeidsduurverkorting afschaft? :roll:

behalve dan dat er veel deeltijdbanen verloren gaan.

Gr's Linda

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag arbeidsduurverkorting

Ik snap niet goed wat deeltijdbanen te maken hebben met arbeidsduurverkorting.

Wat ik wel snap: als de arbeidsduurverkorting wordt afgeschaft dan verliezen we die 13 extra verlofdagen per jaar en krijgen we het salarispercentage weer terug wat we destijds daarvoor hebben moeten inleveren. Gewoon terugruilen dus. Moeilijker hoeft dat niet te zijn.

Re: Vraag arbeidsduurverkorting

Doordat er deeltijdbanen zijn gecreeërd door adv zullen deze weer weggaan omdat men weer eewn 40-urige werkweek wil. De deeltijduren worden dus weer opgevuld door fulltimers.

Gr's

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vraag arbeidsduurverkorting

Deeltijdbanen gecreerd door ADV? Volgens mij is ADV gewoon een extra vrije dag per 4 weken, of heb ik het nou fout? Dit heeft geen deeltijdbanen tot gevolg.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag arbeidsduurverkorting

ADV is ingevoerd om ruimte te creëren voor meer banen. Dat hoeven niet perse deeltijdbanen te zijn.

En het is dus niet alleen maar extra vrije dagen, maar we hebben er een evenredig percentage van het salaris voor ingeleverd.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Vraag arbeidsduurverkorting

Om even op de vraag van Blondje terug te komen:

ADV wordt door hen die er al jarenlang gebruik van maken als een verworven recht gezien. Het afnemen van een verworven recht zal leiden tot arbeidsonrust. De vakbonden zullen met hoge eisen komen om dit verworven recht te compenseren en dan niet alleen in meer salaris want daar houdt men uiteindelijk niet zoveel aan over (na belasting en premie heffing).

Overigens is het een schijnvoordeel. Ik ken een heleboel situaties waar juist door ADV enorme verlof stuwmeren zijn opgebouwd omdat het werk het eenvoudigweg niet toelaat om de vrije dagen ook werkelijk op te nemen. Deze verlofstuwmeren zijn vooral bij de overheid op dit moment al een probleem. Positief bekeken zou je dus kunnen stellen dat afschaffing van ADV eindelijk een oplossing biedt voor de verlofstuwmeren :roll:
Vooruitgang

Reageer