salmonella

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

salmonella

Hoe ontstaat salmonella eigenlijk? Ik heb gelezen dat het voedsel circuit een belangrijk onderdeel hiervan is. (veevoer > consumptievlees > mens > water > akkebouw > veevoer). En hoe word het proces van het ontstaan van salmonella versneld?

Kan iemand mij dit beter uitleggen hoe het precies zit?

Berichten: 740

Re: salmonella

Salmonella is altijd al aanwezig is in de darmen van de meeste dieren.

Van dat voedselcircuit heb ik eigelijk nog nooit gehoord..

Bij het proces van stal na de consument kan de Salmonella bacterie zich sneller voortplanten als de omstandigheden beter zijn ( hoge temperatuur enz.)

Als vlees goed gekoeld wordt, en goed hygiënisch behandeld wordt, dan kan de bacterie zich veel moeilijker voortplanten.

Misschien kan je op google wat meer info vinden over het voedselcircuit

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: salmonella

Met de voedselkring loop waarbij de predatoren extra gif stoffen binnen krijgen van de prooidieren heeft naar mijn inziens helemaal niets met salmonella te maken.

klik voor een figuur

Het proces wordt versneld door de gunstige invloedsfactoren zoals inderdaad temperatuur maar ook voedingsbodems en luchtsamenstelling. meer info

Salmonella is gewoon aanwezig in de darmen van dieren. En buit de darmen kan het schadelijke gevolgen hebben voor andere organismes.

MvG Ron

Berichten: 39

Re: salmonella

Zolang je je (besmet)vlees goed bakt, en je maag genoeg maagzuur vormt mag er geen probleem zijn. Dan zal Salmonella species het niet halen tot in je darmen of erger tot in je bloedbaan.

Reageer