pH

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

pH

Ik heb vandaag een toets gehad van chemie. Het ging over NaOH en dit is een sterke base. Ik kwam als ph 12.9 uit na wat berekeningen.

ik had als reactie dus NaOH-->Na+ + OH-

het volume was 125 ml, de dichtheid was 1.87(denk ik) kg/l en he massapercentage was 26,00%



Het rare was dat dat een 4 tot 5 tal klasgenoten een pH uitkwamen van 14.9. Ik dacht dat dit niet kon aangezien pH+pOH=14 en pOH niet negatief kan zijn (denk ik). De leerkracht zei dat dit theoretisch gezien wel kon. Ik ben maar niet in discussie gegaan omdat ik niet zeker was.

Als er iemand zo vriendelijk is om mij even te zeggen of dit mogelijk is of niet.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 704

Re: pH

Je kunt bijvoorbeeld op dezelfde manier een negatieve pH krijgen bij zeer sterke zuren.In theorie is het dus mogelijk 8-[

Berichten: 6

Re: pH

ok bedankt, dan lijkt het dus dat de pH 14.9 was, ***. 8-[

Berichten: 2.399

Re: pH

Het is simpel, kijk maar eens naar de functie waar je pH mee kunt berekenen. Vul maar eens wat kleine getallen als 0.01 en neem daar de logaritme van, dan krijg je een negatief getal. Door de - voor de logaritme wordt dit een positief getal. Maar wanneer je een ongelovelijk geconcentreerd zuur krijgt, met bijvoorbeeld een concentratie van 10molair H+, de logaritme is 1 dus de - zorgt dan voor een negatief getal.

Het antwoord in je verhaal zit hem dus gewoon in de 10log die gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: pH

Ik heb het nagerekend en de pOH is inderdaad nefatief. Dit is te verklaren doordat de oplossing meer dan 1mol/l NaOH bevat.

Berichten: 6

Re: pH

k bedankt allemaal, dan moet ik toch wel is zien wat ik fout heb gedaan, want tege die dag hadden wij juist eenzelfde oefening moeten maken, en die had ik wel juist.

Reageer