[scheikunde] Heet pakje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Heet pakje

Hallo!

Ik zit in 5vwo en moet voor scheikunde een Praktische Opdracht doen.

Het leek mij wel leuk om de hippe 'hotpack' te onderzoeken.. Toen ik ging googelen kwam ik op deze site uit met allemaal slimme scheikunde mensen 8-[ en ik hoop dat jullie mij willen helpen..

Ik heb op deze site ookal gezocht naar het onderwerp 'hotpack' en er zijn al een boel mensen die precies hetzelfde hebben gevraagd.. maar eerlijk gezegd snap ik de uitleg daarvan niet zo goed. Ze hebben het daar over een soort kristal die een schokgolf veroorzaakt waardoor de vloeistof wordt verwarmd??

Dit klinkt voor mij niet zo begrijpelijk en ik kan moeilijk onderzoek gaan doen enzo als ik niet precies weet hoe het werkt..

Dus hier mijn grote vraag:

Wie kan mij duidelijk & simpel (jaja :P ) uitleggen hoe zo'n ding werkt?

Mijn dank is groooooot :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Heet pakje

Je hebt óf een kristal natriumacetaat die je vrijmaakt door een of ander zakje stuk te trekken. Dit verstoort het stabiele evenwicht NaAc-water, de NaAc is dus opgelost, het kristal zorgt voor een kern waarop de rest van de NaAc kan kristalliseren, óf een klikklakplaatje dat een schokgolf door de oplossing zendt, waardoor de NaAc dus ook kan kristalliseren.

Wil je dit zelf maken, dan heb je heel zuiver water en NaAc nodig volgens mij. De NaAc moet je vervolgens heel gecontroleerd oplossen tot je oplossing oververzadigd is. Hierna filtreren en je hebt je hotpack. Wat hiermee ook leuk is is om een kristalletje NaAc op een bord te leggen en hier voorzichtig je oplossing over laten lopen, je zal dus door de kristallisatie een soort ijsbergje vormen 8-[

Reageer