Vaatwastabletten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vaatwastabletten

Hallo,

Ik ga mijn eindwerk (GIP) maken over het onderwerp vaatwastabletten. Hiervoor zou ik nog wat informatie nodig hebben betreffende:

* waarom bestaan vaatwastabletten uit 2 verschillende gekleurde lagen?

* welke enzymen bevatten vaatwastabletten nog, naast amylase en protease?

* de werking van elke stof afzonderlijk

* hoe werkt het tablet tegen glascorrossie?

* de werking van de bol van calgonit powerball of van de nieuwste SUN 4-in-1 tabletten met de biologisch afbreekbare verpakking bestaande uit PVA?

Goede sites, ideeën rond experimenten, .... zijn altijd welkom.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vaatwastabletten

Ik probeer je op weg te helpen met wat wedervragen:
  • Wat is glascorrosie? Hoe zou je het dan tegenhouden?
  • Kun je de werking van de enzymen ergens vinden? Afleiden uit de naam?
  • Wat zou er gebeuren als je alle stoffen uit de verschillende lagen zou mengen in de fabriek, en als een homogene tablet zou leveren?
  • Heb je al op de verpakking gekeken?

Berichten: 37

Re: Vaatwastabletten

hey

ik heb laatst een opdracht over wasmiddelen gehad,

het fijnere ervan weet ik niet meer precies en het was trouwens over wasmiddelen in een wasmachine.

maar het kwam erop neer dat je polaire en a-polaire enzymen in die wasmiddelen had.

en zoals je em al voelt aankomen polaire enzymen lossen dingen goed op in water en a-polaire goed in vet/olie.

en ik kan die werking van die enzymens ergens opzoeken voor je.

en dat ga ik dan ook maar ffe doen wacht op me volgende post 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vaatwastabletten

Hier op het chemieforum is ook al het een en ander over vaatwastabletten te vinden via de zoekfunctie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vaatwastabletten

en dat ga ik dan ook maar ffe doen wacht op me volgende post :lol:
Inderdaad: even wachten, want van apolaire enzymen heb ik nog nooit gehoord. Het is denk ik verstandig om de originele context daarvan even te herstellen.

In wasmiddelen zitten middelen die zowel vetvlekken als eiwitvlekken kunen oplossen. Ik denk dat het daarmee iets te maken moet hebben. Dit zegt niet zoveel over vaatwastabletten: ik moet de eerste huisvrouw of man nog tegenkomen die zijn/haar ondergoed in de vaatwasser schoonmaakt.....

Berichten: 3

Re: Vaatwastabletten

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Er rest mij enkel nog de volgende vragen:

* Waarom worden er kleurstoffen toegevoegd aan vaatwastabletten? Waarom hebben ze dus 2 verschillende gekleurde lagen?

* Hoe wordt de pH geregeld zodat alle stoffen op hun eigen pH kunnen reageren en hun steentje kunnen bijdragen aan het afwasproces?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vaatwastabletten

* Waarom worden er kleurstoffen toegevoegd aan vaatwastabletten? Waarom hebben ze dus 2 verschillende gekleurde lagen?
Omdat dat er mooier uitziet voor de consument denk ik!

Vroeger waren de optische witmakers in wasmiddel altijd blauw, tegenwoordig is die kleur kunstmatig.
* Hoe wordt de pH geregeld zodat alle stoffen op hun eigen pH kunnen reageren en hun steentje kunnen bijdragen aan het afwasproces?
Goede vraag. Ik denk zelf, dat de stoffen zo zijn gekozen dat ze zoveel mogelijk bij dezelfde pH werken. Het is niet zo eenvoudig om in een vaatwastablet een mechanisme op te nemen dat, afhankelijk van de tijd tijdens het wasproces, de pH van zoveel water te reguleren.

Je hebt al gauw enkele grammen zwak zuur nodig om, bijvoorbeeld, de pH van ~5 liter water van pH 7 terug te brengen naar pH 6. Aangezien een vaatwastablet maar iets van 10 of 15 gram weegt (gok ik) gaat dat niet lukken denk ik!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.746

Re: Vaatwastabletten

zitten er niet een hoop fosfaten in, zoals in de meeste wastpoeders? waardoor het licht basisch wordt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vaatwastabletten

In Nederland zijn fosfaten in waspoeders al ca. 20 jaar in de ban....

Berichten: 3

Re: Vaatwastabletten

Hallo,

Ik zou een experiment moeten uitvoeren in verband met vaatwastabletten.

Zou het mogelijk zijn om de de hoeveelheid Na2CO3 (soda) in een vaatwastablet te bepalen met een zuur-base titratie met behulp van HCl 0.1M(zoutzuur) en dit met indicator fenoftaleïne?

Ofwel de hoeveelheid soda bepalen met een zuur-base titraie met behulp van NaOH waarbij soda is al reeds is opgelost in een zoutzuur opl. ?

Alvast bedankt xx

Reageer