bruisballen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

bruisballen

Wij organiseren sessies voor leerlingen van het loger onderwijs om hen interesse te doen krijgen voor chemie en biotechniek. In deze sessies maken we soms bruisballen. Het probleem is echter dat deze bruisballen nooit hard worden. Ze blijven brokkelig. Heeft iemand daar een oplossing voor???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: bruisballen

Met een bindmiddel zoals gelatine moet dat wel lukken lijkt me

Berichten: 3

Re: bruisballen

Ik heb al agar-agar en gelatinesoorten geprobeerd maar geen goed resultaat.

Is er iemand die ervarting heeft met het maken van bruisballen???

Freddy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bruisballen

Nou zelf geef je niet al te veel informatie, wat zijn die bruisballen precies en hoe worden ze gemaakt?

Berichten: 3

Re: bruisballen

Bruisballen zijn die gekleurde geurige ballen die levensgenieters graag in bad doen voor ze zich wassen . De bal begint te bruisen (CO2) en het geeft een ontspannen gevoel.

De belangrijkste ingrediënten zijn citroenzuur en natriumbicarbonaat (bakpoeder). In droge omstandigheden doen die niets maar als ze in contact komen met water dan begint het te bruisen. Om de massa te vergroten doen we er maizenabloem bij. Om het geheel tot een bal te kunnen rollen gebruiken we meestal amandelolie. Dan nog een geurstof (vb lavendel) en een kleurstof. Alles wordt gekneed tot een smeuïge masse. Dan laten drogen.

Wij hebben het recept niet uitgevonden. Dat vind je op internet. Maar bij ons geeft het geen goed resultaat. Het geheel blijft brokkelig terwijl die in de handel echt hard zijn. Ook in't water komt de olie boven drijven wat ook niet normaal is.

Mocht iemand een beter recept en/of methode hebben. Steeds welkom.

Dank bij voorbaat.

Freddy

Berichten: 25

Re: bruisballen

ik heb vorig jaar bruisballen gemaakt

ik denk dat je het experimenteel moet onderzoeken.

we hadden met de zelfde ingredienten als jij gewerkt. en de ene was veel harder dan de andere die viel zo uit elkaar. die andere kon je op slaan en die ging ni kapot. dus je zal eens moeten probere wat meer van het een of van het ander

Berichten: 104

Re: bruisballen

Hoi,

ik denk dat als je de ingredienten tot zeer fijn poeder maalt, de bruisballen wel iets steviger/harder zullen worden.

Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bruisballen

Ik denk dat 5 maanden later het probleem wel is opgelost :lol:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: bruisballen

Ze moeten drogen in de oven, niet te lang anders worden het stenen !

Berichten: 1

Re: bruisballen

Ik heb goede resultaten door i.p.v. amandelolie cacaoboter te gebruiken. Deze even verwarmen tot gesmolten en dan toevoegen. Iets laten afkoelen, de geurstof toevoegen. Ballen kneden en deze een uur in de koelkast laten opstijven.

Reageer