HBO of universitijd deeltijd?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

HBO of universitijd deeltijd?

Weet iemand of je na het MLO een deeltijd opleiding kan volgen op HBO of op de universiteit???

natuurlijk wel in dezelfde richting

groetjes

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: HBO of universitijd deeltijd?

HBO-deeltijd moet geen probleem zijn. Universiteit kan niet na je MLO.

Berichten: 37

Re: HBO of universitijd deeltijd?

als het goed is, is dat wel mogelijk.

ik ben al ouder dan 21 als ik klaar ben met het MLO, en als ik het goed heb kan je dan een toelatingstest doen waarmee je alsnog het universiteit kan betreden.

maar dan is juist weer de hoofdvraag, kan je daar ook deeltijd een opleiding volgen in de richting scheikunde.

Berichten: 2.399

Re: HBO of universitijd deeltijd?

Jep dat van 21 jaar klopt. Voor de vraag voordeeltijd kun je beter even naar een universiteit bellen. Feit is wel dat je dan in het eerste jaar moet beginnen, omdat je geen bachelor hebt.

Als ik mijn persoonlijke mening er aan toe mag voegen, doe eerst HBO. HBO kost je 3 jaar waarna je in 2 jaar je master kunt halen, totaal 5jaar. Het universitaire traject kost ook 5 jaar. De aansluiting op het HBO is denk ik veel beter dan op de universiteit en je kunt altijd na je HBO stoppen met een beroepsdiploma. Universiteit in deeltijd vanaf het MBO lijkt me trouwens al helemaal ambiteus.

Berichten: 37

Re: HBO of universitijd deeltijd?

het probleem is natuurlijk dat ik al oud word en ik heb geen zin om tot mijn 30ste bij mijn ouders te wonen :lol:

als ik klaar ben met het MLO dan ben ik 23

dus dan zou ik op mijn 28 een master opleiding af kunnen hebben.

maar als het allemaal ook deeltijd kan dan maakt het me niet zoveel uit al duurt het tot me 40ste.

ik heb jammer genoeg veel tijd verpildt met mijn vooropleidingen, ik heb hiervoor nog elektrotechniek gedaan en ICT en natuurlijk van alles een diploma. ik was vroeger jammer genoeg zo dom dat ik juist graag het laagste van het laagste gekozen heb alleen maar omdat ik met mijn handen wou werken en dat was de LTS lagere technische school op vbo niveau. Maar nu heb ik mijn echte roeping gevonden chemie en ik weet dat ik op een veel hoger niveau kan en wil. Ik had nog nooit scheikunde gehad maar was wel de beste van me klas in het eerste jaar MLO waaronder ook een paar gezakte HBOers tussen zaten. daarom denk ik vooral dat ik beter kan.

maarja ik heb nog ruim de tijd om er over na te denken wat ik wil.

als iemand nog andere leuke ideeën en opleiding weet hoor ik het graag.

groetjes een leerling met ambitie Afbeelding :)

Berichten: 328

Re: HBO of universitijd deeltijd?

het probleem is natuurlijk dat ik al oud word en ik heb geen zin om tot mijn 30ste bij mijn ouders te wonen :lol:
Waarom ga je niet op kamers? Heeft heeeel veel voordelen :) en nadelen natuurlijk (zelf eten maken, zelf wassen, zelf je kamer schoonmaken).

Berichten: 1

Re: HBO of universitijd deeltijd?

maar dan is juist weer de hoofdvraag, kan je daar ook deeltijd een opleiding volgen in de richting scheikunde.
Ja, je kan zeker scheikunde in deeltijd volgen bij een universiteit. Niet bij alle, maar enkelen bieden dat wel aan. Ik zit dicht bij Leiden en die hebben het in deeltijd. Vaak is het zelfs zo dat bij universiteiten die het niet in deeltijd aanbieden je nog met de universiteit zelf bepaalde afspraken kunt maken over je programma.

Maar zoals al eerder gezegd MBO en universiteit is wel een hele stap hoor, maar goed als je de test haalt dan heb je het niveau :lol:

Berichten: 218

Re: HBO of universitijd deeltijd?

Ook al ben je pas met de 28 jaar klaar met studeren, dan heb je wel tenminste bereikt wat je wilt bereiken en doe je iets wat je leuk vindt.

Want wanneer je eenmaal begint met werken, is waarschijnlijk het studeren zoek.

Persoonlijk zou ik het HBO-traject kiezen. Dit omdat de stap van MBO, naar deeltijd HBO misschien toch wat groot is. Dit zeg ik niet alléén omdat ik dit denk, maar ook omdat ik van verscheidene medestudenten de overstap van MBO--> HBO heb meegemaakt. In het begin komt er veel herhaling, om vervolgens toch stukken dieper op de stof in te gaan. Bovendien wordt er van je verwacht dat je problemen op een andere manier aanpakt en niet alles aanneemt (zoals dat blijkbaar wel op het MBO wordt gedaan.)

Berichten: 485

Re: HBO of universitijd deeltijd?

je kan ook open universiteit doen daar kan je na je 21e ongeacht je vooropleiding terecht www.ou.nl

Afbeelding

Berichten: 37

Re: HBO of universitijd deeltijd?

wel cool die open universiteit

mmmm... ffe rondkijken daar of ze ook chemie hebben???

Reageer