Gevaren heptaan bij vervoeren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Gevaren heptaan bij vervoeren

Ik hoop dat deze vraag in dit forum thuis hoort...

Waar het om gaat is het volgende. Het bedrijf waar ik stage bij loop gebruikt sinds kort voor het het onderdeel brandbestrijding heptaan i.p.v. gas. (een beetje in een bak samen met water, aansteken en blussen die hap). Nu weten we uiteraard de gevaren / eigenschappen van deze stof, maar nu is mijn vraag wat de (specifieke) gevaren bij het vervoeren van deze stof zijn?

Soms wordt een cursus dus op locatie gehouden en dan wordt het met de auto vervoerd. Het zit in grote blikken (20 liter). Kan er door bijv. schudden onderweg in de auto iets gevaarlijks ontstaan (gasvorming bijvoorbeeld?)

Alvast bedankt voor de reacties!

Feike

P.s. voor alle duidelijkheid... zie mijn niveau 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gevaren heptaan bij vervoeren

Alleen als de bussen bijna leeg zijn, dus als er nog maar een bodempje inzit, moet je dit NIET gaan vervoeren. Zo'n mengsel van lucht en gasvormig heptaan dat dan ontstaat kan een heel huizenblok wegvagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Gevaren heptaan bij vervoeren

Zo'n mengsel van lucht en gasvormig heptaan dat dan ontstaat kan een heel huizenblok wegvagen.
Bij wijze van spreken, ja... maar zo'n vaart zal dat niet lopen.

In het lab laat je leeggemaakte flessen met brandbare, vluchtige stoffen eerst een paar dagen open in een zuurkast uitdampen voordat je ze gaat afvoeren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Gevaren heptaan bij vervoeren

N-Heptaan heeft een vlampunt van -4 graden Celcius en is veel minder gevaarlijk dan benzine.

Een overzicht van onderste en bovenste explosiegrenzen vind je ook hier:

https://fscimage.fishersci.com/msds/96135.htm

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gevaren heptaan bij vervoeren

Als de de stof bij jullie in die 20L-blikken wordt geleverd, dan zijn ze zeker goed genoeg om zelf te gebruiken.

Bij twijfel gewoon even het bedrijf bellen waar jullie het bestellen, die doen niks anders dan vervoeren 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Gevaren heptaan bij vervoeren

Dames / heren bedankt voor de reacties!

Het oefenen met blussen gaat inmiddels goed. :lol:

Reageer