Fosvelzuur ;)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Fosvelzuur ;)

Hoi, ik heb hier een monster waarvan ik het gehalte fosforzuur en het gehalte zwavelzuur van moet aantonen.. iemand enig id hoe ik dat moet doen ?

ik dacht aan mischien neerslaan naar sulfit? of dat beide zuren andere EP's hadden ? maar daar weet ik niet zo veel meer van.. kan iemand mij helpen ?

Groetjes,

Stijn

Berichten: 3.145

Re: Fosvelzuur ;)

Voor een flinke overmaat oplossing van barium chloride toe. Dit leidt tot neerslaan van barium sulfaat, zelfs in zeer zure oplossing. Barium bifosfaat zal in oplossing blijven. Door het neerslag te spoelen, goed te drogen en te wegen weet je hoeveel BaSO4 en daarmee hoeveel H2SO4 je had.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Fosvelzuur ;)

Een mengsel van geconcentreerde zuren vereist een heel andere aanpak dan verdunde oplossingen of sporenanalyse....

Is er ongeveer een gehalte bekend??

Berichten: 3.145

Re: Fosvelzuur ;)

opajuup schreef: Een mengsel van geconcentreerde zuren vereist een heel andere aanpak dan verdunde oplossingen of sporenanalyse....

Is er ongeveer een gehalte bekend??
Als het gaat om verdunde zuren dan is het zeker handig om een indicatie van gehaltes te hebben. Als het gaat om een mix van geconcentreerd zwavelzuur en fosforzuur, dan verdun je toch even met een bekende hoeveelheid water en dan ga je gewoon met de barium-neerslag methode aan de gang? Die methode werkt inderdaad niet in sterk geconcentreerde zuren. Een verdunning van pakweg 10x zal dan zeker een goedf resultaat geven.

Berichten: 2.746

Re: Fosvelzuur ;)

de hoeveelheid water hoeft dan niet eens gekend te zijn, de neerslag zal hetzelfde blijven

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fosvelzuur ;)

de hoeveelheid water hoeft dan niet eens gekend te zijn, de neerslag zal hetzelfde blijven
Bij de bepaling van het 'gehalte' van bijvoorbeeld fosforzuur moet je natuurlijk wèl de hoeveelheid oplossing nauwkeurig kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fosvelzuur ;)

Natuurlijk moet je weten hoeveel monster je neemt, maar de hoeveelheid verdunningswater is irrelevant. Met de bariummethode zal het makkelijkste het massapercentage zwavelzuur te bepalen zijn, of het gehalte per kilogram monster.

Zou een mensel van geconcentreerd fosforzuur en zwavelzuur nog contractie vertonen? Dan is het volumepercentage heel lastig te definieren?!?

Berichten: 4

Re: Fosvelzuur ;)

opajuup schreef: Een mengsel van geconcentreerde zuren vereist een heel andere aanpak dan verdunde oplossingen of sporenanalyse....

Is er ongeveer een gehalte bekend??
Ja er is een gehalte bekend.. 710ml/25l (50g/l) zwavelzuur en 440ml/25l (25g/l)fosforzuur. Dus om een potje van 100 ml te gaan neerslaan lijkt me een beetje omslachtig.

Is er via een zuur- basetitratie niet iets te berekenen.. Omdat we het gehalte ongeveer weten is het niet noodzakelijk om alles precies per zuur uit te rekenen..

Reageer