Diabetes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 54

Diabetes

ik heb een vraag over insuline,

Hoe wordt insuline nou eigenlijk buiten het lichaam gemaakt? (iemand misschien links waarover dit geschreven staat?)

gr33tz Axel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Diabetes

Insuline wordt gemaakt door genetisch gemanipuleerde organismen waarin een insulinegen is ingebracht. Voor details wachten we op de biochemici....

Berichten: 337

Re: Diabetes

Insuline wordt in de farmacie geproduceerd in recombinante Bacillus Subtillus stammen, deze leveren de hoogste overexpressie (=overproductie) van uitheemse eiwitten. Insuline zelf wordt ook in verschillende soorten en bijbehorende 'sterktes' geproduceerd, waarbij mutaties zijn aangebracht in een of meerdere van de 29 aminozuren, waaruit het bestaat.

Deze mutaties hebben als gevolgd dat zij een agonistisch effect hebben (een hogere receptoraffiniteit hebben dan ' normale insuline'.) Welk soort insuline men krijgt voorgeschreven, is dus afhankelijk van het ernst en het type diabetes dat de patient heeft.

Berichten: 54

Re: Diabetes

Gideon schreef:Insuline wordt in de farmacie geproduceerd in recombinante Bacillus Subtillus stammen, deze leveren de hoogste overexpressie (=overproductie) van uitheemse eiwitten. Insuline zelf wordt ook in verschillende soorten en bijbehorende 'sterktes' geproduceerd, waarbij mutaties zijn aangebracht in een of meerdere van de 29 aminozuren, waaruit het bestaat.

Deze mutaties hebben als gevolgd dat zij een agonistisch effect hebben (een hogere receptoraffiniteit hebben dan ' normale insuline'.)  Welk soort insuline men krijgt voorgeschreven, is dus afhankelijk van het ernst en het type diabetes dat de patient heeft.
heb je misschien een link waar ik zoiets kan vinden?

Berichten: 337

Re: Diabetes

Foutje bedankt! Insuline bestaat uit een alfa en een beta keten :lol:

Met dit artikel moet je wel wat verder komen denk ik.

Berichten: 54

Re: Diabetes

ben je dankbaar :lol:

Berichten: 6

Re: Diabetes

Hallo,

Insuline wordt gemaakt door de bacterie Escherichia coli genetisch te wijzigen.

Men brengt gewijzigde plasmides in de bacteriën en onder goede omstandigheden zullen deze bact. de insuline extracellulair in relatief grote hoeveelheden produceren. E. coli is een gewone commensale darmbacterie, heeft ook pathogene varianten. Deze bact. zijn relatief makkelijk kweekbaar.

Deze plasmiden worden genetisch gemodificeerd door oa knip-en plak enzymes (ligasen).

Vroeger werd insuline geïsoleerd uit dieren (runderen en varkens) de kwaliteit was minder (meer variabele werking ed) en de insuline bevatte mogelijks pathogenen. Dit gebeurde voor het eerst in 1921 denk ik.

Gr,

rwwh: Welkom op chemieforum.nl. in principe bedankt voor dit antwoord. Alleen: deze vraag was al beantwoord, en ook al enkele maanden geleden. Kijk a.u.b. naar de datum van de vraag alvorens een nieuw antwoord toe te voegen.

Berichten: 2.035

Re: Diabetes

Toch een moeilijk discussiepunt: ik kom ook wel eens antwoorden tegen in 'oude' topics die gewoon FOUT zijn :P

Door het correcte antwoord toch maar te posten 'hoop' je dat de vraagsteller ooit nog 'zijn' oude topic bekijkt en het juiste antwoord ziet.... dit proces heeft natuurlijk wel z'n uiterste houdbaarheidsdatum :eusa_sick:

In dit geval heeft brext nl. gewoon gelijk: de huidige industriele productie van insuline geschiedt geheel m.b.v. E. coli en gist.....

edit: typo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Diabetes

The Herminator schreef: In dit geval heeft brext nl. gewoon gelijk: de huidige industriele productie van insuline geschiedt geheel m.b.v. E. coli en gist.....
Natuurlijk is een correctie van een fout antwoord een valide reden om een topic terug te halen! Maar deze correctie moet dan wel duidelijk zijn in de posting! Hier was dit me ontgaan, er wordt gewoon nog een andere bacterie genoemd waarmee het kan. Blijkbaar was het de bedoeling te zeggen "B.Subtilis wordt nu niet meer gebruikt voor de industriële productie van insuline. De bacterie die wordt gebruikt is nu E.Coli". Dan had ik het ook begrepen.

In dit geval sorry voor mijn kritiek.

Berichten: 2.035

Re: Diabetes

Jij doet ook alleen maar 'je werk', dus een excuus lijkt me nu ook weer niet nodig :eusa_sick:

Reageer