[scheikunde] Kleuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Kleuren

Ik vroeg me af wat het precies is in een element, dat de kleur ervan bepaalt. Welke stof bepaalt welk licht er teruggekaatst wordt, en welk licht geabsorbeerd? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Kleuren

Ik zie dat je Chemlevel op 1 staat, dus ik zal proberen de uitleg eenvoudig te houden.

Het is niet "welke stof" die bepaalt hoe een substantie omgaat met licht, maar "welk proces ín de stof".

Licht is een vorm van energie. Als een stof een bepaalde kleur licht absorbeert, kan het dus op de een of andere manier de energie van die kleur licht "opslaan".

Nu is het zo dat moleculen bestaan uit atomen en elektronen, dat weet je neem ik aan. De positie van de elektronen rondom de atomen is min of meer vast; echter, een molecuul kan wat energie opnemen door de positie van de elektronen in het molecuul wat te veranderen.

Nu is het zo, dat een willekeurig molecuul zijn elektronen niet zomaar op een andere manier kan rangschikken. Dat kan alleen op strikte voorwaarden; daarom kan een bepaald molecuul ook niet alle hoeveelheden energie "opslaan" en kan het dus ook niet alle kleuren licht absorberen.

Ik hoop dat je het een beetje kan volgen!

Kijk ook eens in de FAQ Spectroscopie/Spectrometrie!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 36

Re: [scheikunde] Kleuren

ÃŒk moet eerlijk toegeven dat ik dit ook een heel erg interesante vraag vind.

Daarom vind ik het leuk om hem wat specifieker weer te geven door te vragen waarom bijvoorbeeld Cu in watervrije vorm wit is en in vochtige tot in water-oplossing blauw is. Is hier een verklaring voor?

Zou het heel mooi vinden hier een antwoord op te hebben.

Alvast bedankt

Berichten: 218

Re: [scheikunde] Kleuren

Ik heb hier voorheen zelf ook al eens een vraag over gesteld. Dit omdat ik voor een project van school moest uitzoeken wat nu exact voor de kleur zorgt.
Daarom vind ik het leuk om hem wat specifieker weer te geven door te vragen waarom bijvoorbeeld Cu in watervrije vorm wit is en in vochtige tot in water-oplossing blauw is. Is hier een verklaring voor?


Ik denk dat ik de verklaring wel weet. De "samenstelling" van het koper blijft gelijk. Het enige verschil is, is dat het Cu-ion is gehydrateerd door het water.

En dat water, dat zorgt dan ook voor de blauwe kleur (door adsorbering van het rode licht). Denk hierbij maar aan de mooie blauwe koraalriffen. :lol:

Groetjes Afbeelding

Berichten: 36

Re: [scheikunde] Kleuren

Luders schreef: Ik heb hier voorheen zelf ook al eens een vraag over gesteld. Dit omdat ik voor een project van school moest uitzoeken wat nu exact voor de kleur zorgt.
Daarom vind ik het leuk om hem wat specifieker weer te geven door te vragen waarom bijvoorbeeld Cu in watervrije vorm wit is en in vochtige tot in water-oplossing blauw is. Is hier een verklaring voor?
Ik denk dat ik de verklaring wel weet. De "samenstelling" van het koper blijft gelijk. Het enige verschil is, is dat het Cu-ion is gehydrateerd door het water.

En dat water, dat zorgt dan ook voor de blauwe kleur (door adsorbering van het rode licht). Denk hierbij maar aan de mooie blauwe koraalriffen. :lol:

Groetjes Afbeelding
Dit heeft geloof ik te maken met de d-block orbitalen Afbeelding ehm geloof ik..

Het klopt inderdaad dat het te maken heeft met de ligand die er omheen zit. (water is een sterkere ligand dan niks) Dit geeft dan weer als invloed in de verschuiving van de energieniveau's, waardoor je ander licht absorbeerd.

Berichten: 218

Re: [scheikunde] Kleuren

Niet slecht voor een chemielevel 1 :lol:

Berichten: 36

Re: [scheikunde] Kleuren

Niet slecht voor een chemielevel 1 :)
zo beter :lol:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Kleuren

Respect voor de mensen met chemie-level 1 aub :lol:

Zit nu in de vijfde middelbare en heb er nog nooit iets over gezien (bij fysica/chemie) dus BEDANKT!

Berichten: 218

Re: [scheikunde] Kleuren

Zeker respect voor de level 1 mensen. Ik mag dan wel level 5 hebben, maar kom ook pas net kijken hoor :lol: Afbeelding

Reageer