[scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2

[scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Ik vroeg mij af waarom bij een titratie van oxaalzuur met natronloog fenolftaleinen als indicator wordt gebruikt? met omslagtraject tusesen de 8,2 en 10 pH

Het is toch een zuur en een base dan zou je toch iets rond de 7 moeten nemen?

Ik hoop dat iemand dat mij zou kunnen uitleggen :lol:
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Ik probeer je op weg te helpen.

Oxaalzuur is geen sterk zuur, natronloog wel een sterke base. Als al het zuur is geneutraliseerd, wat zou de pH van het mengsel dan zijn? Wat is het mengsel dat er overblijft? Wat betekent "zwak zuur"?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Dat is dan meer naar de base kant tog???

snap ut dan dank u
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid

Berichten: 37

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

ja wat is eigenlijk het verschil als je nou sterk of zwakzuur titreert??

alle H3O+jes worden toch geneutraliseert?

dit is ook goed te zien met coulometrie als je een sterk/zwak-zuur oplossing hebt eerst word het sterkzuur aangesproken en als dat op is worden het zwakzuur geneutraliseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Het verschil is dat als je een zwak zuur titreert, je een zwakke base overhoudt. Als alle H3O+ op is, is er alleen nog die base over, en is de pH dus groter dan 7. Hoe groot dat kun je zelf uitrekenen met behulp van de Kb.

edit: Ik schreef het niet zo netjes op. Met alle H3O+ op bedoel ik natuurlijk het zwakke zuur. Er blijft wel H3O+ over, dat kun je aan de pH van de oplossing weer zien.

Berichten: 37

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

ja idd dat heb ik net een weekje gekregen op school om dat uit te rekenen

Berichten: 19

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

ik heb voor ongeveer dezelfde opdracht ('De titratie van oxaalzuur met natronloog', bepalen van onbekende hoeveelheid oxaalzuurdihydraat) als indicator thymolblauw gebruikt. de hoeveelheid oxaalzuurdihydraat die we kregen was ongeveer 1 gram. je moest bepalen hoeveel het precies was. Ik kwam uit op 0,984 dus dat leek me redelijk. Ik weet nu echter niet of ik wel een goede indicator heb gebruikt. Zou iemand me hierbij kunnen helpen?

alvast bedankt,

pascal

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Tjonge, revival van een heel oud topic!

Wat is de pH van het omslagpunt? Wat is de pH waarbij je indicator omslaat?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

de PH van het omslagpunt weet ik niet precies. ik vermoed dat dat boven de 7 ligt. oxaalzuur is namelijk een zwak zuur en natronloog is een sterke base. Daarom koos ik voor thymolblauw. dit slaat om tussen de 8,0 en 9,6.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Bij welke pH slaat fenolftaleine om dan?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

als ik het goed heb is dat 8.2 tot 9.8 wat dus heel dicht bij dat van thymolblauw ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Zou het resultaat dan veel verschillen?

Heb je een blancobepaling gedaan?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

sorry, maar wat is een blancobepaling? ik heb gedaan wat de lerares zei.

maar ik had het wel redelijk gedaan: ik had 0,984 gram en het was 0,9775 gram. Ze vond het goed, maar ik vroeg me af wat voor verschil het zou maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

Je uitkomst was redelijk. Je vond (neem ik aan) 0,984 g waar de ware waarde 0,9775 g was.

Waarom twijfel je dan aan je indicatorkeuze?

Je had een indicator kunnen kiezen die een omslagpunt bij een lagere pH heeft. Dan had je eerder (bij minder natronloog) je omslagpunt gekregen en had je voor het oxaalzuur iets lager uitgekomen.

Fenolftaleïen was een standaardkeuze geweest. Jij koos voor thymolblauw en ook met redenen onderbouwd. Het omslagtraject ligt ongeveer gelijk bij dat van fenolftaleïen. Niets mis mee dus.

Edit: typfout.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] titratie van oxaalzuur met natronloog

ok bedankt voor de snelle reactie.

dan weet ik dus dat het inderdaad niet een foute keuze was ofzo ;)

Reageer