n-de machtswortels uit een complex getal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 310

n-de machtswortels uit een complex getal

Kleine introductie: Ik ben een student in Diest die in het vijfde middelbaar zit in SJB-college en ik volg de richting wetenschappen-wiskunde.

Nu mijn probleem, bij mijn taak staat er een extra uitdaging waarvan ik de optie heb om die te maken, als 'wiskundige' kon ik die verleiding niet weerstaan om het te proberen.

De opdracht luidt als volgt:

Bereken cos 72° en sin 72° zonder rekenmachine.

Hint: Los eerst z^5 - 1= 0 op (door ontbinden van factoren).

De wederkerige vgl. van de vierde graad los je op door eerst te

delen door z², de termen met dezelfde coefficient samen te nemen

en de vorm te schrijven in functie van z + (1/z)

Een van de gevonden wortels (van het eerste kwadrant) is

cos 72° + i sin 72°.

Bepaal hiermee exact alle vijfde machtswortels uit 1.

Nu, we werken met de formule van Moivre dus ik veronderstel dat dat er iets mee te maken heeft. Formule van Moivre is als volgt:

(cos alpha + i sin alpha)^n = cos(n maal alpha) + i sin(n maal alpha)

Ik heb al iets gevonden van het rechterlid waarbij n (6/5) is en alpha is gelijk aan 60°, 60° van cosinus en sinus weten we namelijk (vierkantswortel van 3, gedeeld door 2 voor sin en 1/2 voor de cos).

Dan kunnen we daarvan de 6/5 nemen, maar ik weet niet goed hoe ik het zal noteren en ik denk dat er meer bij komt kijken. Ik moet de oplossing natuurlijk niet hebben, tis nog steeds mijn oefening, maar een hint zou leuk zijn.

Dank bij voorbaat,

~Medewiskundige
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Re: n-de machtswortels uit een complex getal

Nee, je moet letterlijk doen wat er staat!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810