Onderzoek leidingwater

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 17

Onderzoek leidingwater

Hallo ik ben hier nieuw op het forum en ik hoop dat ik dit in het goede sub-flora heb geplaats zoniet dan kan het verplaatst worden.

Ik had een vraag voor school moet ik een werkwijze bedenken om iets op te lossen maar hier kom ik zelf niet uit.

Opdracht:

Kwantitatief onderzoek van waterstofcarbonaat in leidingwater

Leidingwater bevat onder andere waterstofcarbonaat-ionen(HCO3). Het gehalte aan waterstofcarbonaat-ionen in een afgemeten hoeveelheid leidingwater kan bepaald worden door de volgende reactie te laten optreden:

Hm subscript etc werkt hier niet :lol:

Beryllium: Jawel hoor: alleen even kijken hoe :)

HCO3- + H+ --> CO2 + H2O

Als je deze reactie juist volledig is verlopen, is de pH van de verkregen oplossing 4,6. Je mag aanemen dat uit het leidingwater alleen de waterstofcarbonaat-ionen reageren met H+.

Bedenk aan de hand van bovenstaande gegevens een werkwijze om nauwkeurig te bepalen hoevel mg waterstofcarbonaat er in een afgemeten hoeveelheid leidingwater zit. De bedachte werkwijze moet uitvoerbaar zijn met materialen die op je tafel of elders op school aanwezig zijn.

1 beschrijf de bedachte werkwijze. Geef daarbij onder andere de naam of namen van de te gebruiken stof(fen) en andere materialen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Zelf heb ik in gedachte dat je een stof moet maken met de pH van 4.6.

Berichten: 17

Re: Onderzoek leidingwater

Dubbelpost:

Als ik in de binas kijk (tabel 52) dan zie ik bij een pH van 4.6 ongeveer dat het broomkresolgroen( pH van 3.8 - 5.4)

zou het dan iets met Broom te maken hebben?

Berichten: 328

Re: Onderzoek leidingwater

Als ik het goed begrijp moet je waterstofcarbonaat aantonen in leidingwater.
Als ik in de binas kijk (tabel 52) dan zie ik bij een pH van 4.6 ongeveer dat het broomkresolgroen( pH van 3.8 - 5.4)

zou het dan iets met Broom te maken hebben?
Nee, broomkresolgroen is een indicator en die wordt gebruikt om het omslagpunt in een titratie te kunnen zien, je kunt er geen HCO3- mee aantonen.
Het gehalte aan waterstofcarbonaat-ionen in een afgemeten hoeveelheid leidingwater kan bepaald worden door de volgende reactie te laten optreden:

HCO3- + H+ --> CO2 + H2O
Je kunt dus het gehalte waterstofcarbonaat ionen aantonen als je die reactie uitvoert. Daar moet je dus over nadenken.

Berichten: 17

Re: Onderzoek leidingwater

Kun je die aantonen door het aantal cm3 CO2 te berekenen en het aantal mg water. Daarna bereken je het gewicht van het koolstofdioxide met de dichtheid?

Berichten: 328

Re: Onderzoek leidingwater

Lijkt me niet te doen, hoe wil je ooit het CO2 opvangen dat vrijkomt tijdens die reactie?

En dan is er natuurlijk nog iets waar je rekening mee moet houden. Als die reactie plaats vindt en je doet hem in op je tafel of in een zuurkast, komt er natuurlijk constant CO2 uit de lucht in je leidingwater. En dat vormt weer waterstofcarbonaat. Maar dat is pas voor later, je moet eerst weten hoe je het waterstof carbonaat kunt aantonen.

Berichten: 17

Re: Onderzoek leidingwater

Het gas kun je toch opvangen door dit te doen

Afbeelding

Berichten: 328

Re: Onderzoek leidingwater

2 opmerkingen:

- Hoe kun jij zien hoeveel cm³ gas je hebt, als je CO2 kleurloos is. :lol:

- Als je het CO2 door die waterbak leidt, ontstaat er weer waterstofcarbonaat.

Je denkt te ver na, in de 1e zin van je plaatje staat al wat je moet doen :)

Berichten: 17

Re: Onderzoek leidingwater

Roytje schreef: 2 opmerkingen:

- Hoe kun jij zien hoeveel cm³ gas je hebt, als je CO2 kleurloos is. :lol:

- Als je het CO2 door die waterbak leidt, ontstaat er weer waterstofcarbonaat.

Je denkt te ver na, in de 1e zin van je plaatje staat al wat je moet doen :)
1 Het gas kun je meten door een maatcilinder vol met water te doen en in de waterbak te zetten het gas drukt het water er dan uit en je kan dan zien hoeveel cm3 gas je hebt.

Berichten: 328

Re: Onderzoek leidingwater

Ja, daar dacht ik later ook aan, maar je gas reageert met je water, tot waterstofcarbonaat en een waterstof ion, dus dat gaat niet lukken.

Berichten: 17

Re: Onderzoek leidingwater

Ja, daar dacht ik later ook aan, maar je gas reageert met je water, tot waterstofcarbonaat en een waterstof ion, dus dat gaat niet lukken.
Hm, ik zou geen andere manier weten om het gas op te vangen :lol:

Berichten: 328

Re: Onderzoek leidingwater

Zoals ik al zei, je denkt te ver na. Het enigste wat je hoeft te doen, is H+ erbij gooien.

Berichten: 17

Re: Onderzoek leidingwater

Zoals ik al zei, je denkt te ver na. Het enigste wat je hoeft te doen, is H+ erbij gooien.
Dus gewoon met een slangetje aan de waterstofkraan de H+ erdoorheen jagen?

Berichten: 328

Re: Onderzoek leidingwater

Uhm nee, daar komt alleen H2 uit en geen H+. (zal me trouwens verbazen als jullie een kraan op school hebben waar waterstof uitkomt :lol: ) Je moet een stof toevoegen die H+ levert.

Berichten: 17

Re: Onderzoek leidingwater

Uhm nee, daar komt alleen H2 uit en geen H+. (zal me trouwens verbazen als jullie een kraan op school hebben waar waterstof uitkomt :lol: ) Je moet een stof toevoegen die H+ levert.
Ja wij hebben op school een waterstof, zuurstof en een aardgas kraan.

Maar okej ik moet dus een stof toevoegen die een H+ levert(kijkt in binas tabel 45 en vindt OH- dan kan ik gebruik maken van Natriumhydroxide.

Berichten: 328

Re: Onderzoek leidingwater

Nee, natriumhydroxide levert OH-, als je dat doet gebeurd er dit:

HCO3- + OH- ->CO32- + H2O

Je moet geen stoffen toevoegen die OH- leveren (basen), maar H+ (welk soort stoffen doen dat?)

Reageer