IJzer(3) bepaling.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

IJzer(3) bepaling.

Hallo,

sinds ik bij Google niets kan vinden plaats ik het maar ff hier.

Ik ben op zoek naar een simpele maar correcte test voor Fe3+[aq]. Een onnauwkeurigheid tot max +/- 0.1 gram per liter is toegestaan.

Hartelijk dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: IJzer(3) bepaling.

Op het forum is al meer te vinden. Spectrofotometrie met SCN- in zuur milieu werkt prima.

Berichten: 6

Re: IJzer(3) bepaling.

Je zou eens kunnen zoeken met scirus dit is een wetenschappelijke zoekmachine.

http://www.scirus.com

Berichten: 8

Re: IJzer(3) bepaling.

Spectrofotometrie is geen oplossing aangezien ik dat niet voorhanden heb. Het moet echt gebeuren met een titratie test.

Bij Scirius krijg je ook al de resultaten die je niet wilt.

Verder zit het Fe3+ in een Ca2+ en Mg2+ milieu wat het ook al minder makkelijk maakt.

Berichten: 3.145

Re: IJzer(3) bepaling.

Volgens mij oxideert het ijzer (III) ion jodide kwantitatief tot jood.

Dus, toevoegen van een flinke overmaat kalium jodide.

Vervolgens kun je het gevormde jood goed titreren met natrium thiosulfaat. De magnesium en calcium ionen en de ijzer (II) ionen interfereren niet.

Berichten: 8

Re: IJzer(3) bepaling.

Okay, bedankt daar kan ik wat mee maar zijn er geen indicators vereist?

Berichten: 328

Re: IJzer(3) bepaling.

Je kunt zetmeel gebruiken als indicator. Als de jodide wordt omgezet naar jood, wordt de oplossing donker. Titreer je daarna met thiosulfaat, dan wordt de jood weer omgezet in jodide en wordt de oplossing kleurloos als al het jood is weggereageerd.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: IJzer(3) bepaling.

Hier een Engelstalig voorschrift van de door woelen genoemde jodometrische titratie met gebruik van zetmeel (starch) zoals Roytje noemt. :lol:

Berichten: 218

Re: IJzer(3) bepaling.

Ik heb vorig jaar doormiddel van EDTA(C10H16NO8), het Calcium en Zn gehalte in een oplossing bepaalt. Dit zou toch ook met ijzer géén probleem op moeten leveren?!?

Overigens kan zit zeker met Kaliumpyrosulfaat

http://nl.wikipedia.org/wiki/EDTA

www.chemfinder.com --> EDTA

Berichten: 8

Re: IJzer(3) bepaling.

EDTA is geen mogelijkheid aangezien er al Ca2+ en Mg2+ in de oplossing zit.

Ik zal de test beschreven door Woelen/Roytje/Jorim waarschijnlijk gaan gebruiken. Er zit waarschijnlijk al polysacharide(starch) in het sample zodat ik misschien geen indicator nodig ben.

Maar het volgende stond in de link van Jorim: I3- + 2S2O32-= 3I- + S4O62-.

Jood kan dus in oplossing I3- zijn maar ook 3I-? Erg vage gedraging wat ik niet echt begrijp.

Maar bedankt verders.

Berichten: 3.145

Re: IJzer(3) bepaling.

Het ion I3- is in feite een complex [I.I2]-. Dus, het is jood, gebonden aan jodide ion.

Voor jouw titratie is dit echter niet van belang. Gebruik gewoon een flinke overmaat jodide, dat zorgt er voor dat alle jood in oplossing komt en niet als vaste stof neerslaat. Jood lost slecht op in water, maar in een oplossing van een jodide lost het goed op, vanwege dat complex. Daarom gaf ik aan om een flinke overmaat jodide te gebruiken. Beschouw het maar als (I2 + I-), waarbij jij alleen geïnteresseerd bent in de I2.

Dit complex I3- is echter wel zo labiel, dat het zijn gebonden jood direct afstaat voor redox reacties en ook voor koppeling aan zetmeel, zodat je het eindpunt van je titratie ook goed scherp kunt bepalen.

Reageer