black-light

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

black-light

Ik dacht altijd dat alleen "echt wit" op zou lichten met black light,,hoe kan het dan dat (delen van) je gezicht of handen etc ook wat oplichten,, kan dat komen door een creme of iets in die geest?? vind t nogal vreemd. is er iets aantoonbaars waarvan je kunt zeggen dat dat er mee te maken kan hebben? iemand een idee???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: black-light

Ik weet het van 1 effect; een stof 'optisch wit'. Ik weet de exacte naam helaas niet.

-> kleding die oplicht onder blacklight (UV) is meestal gewassen in de witte was, met bijpassend wasmiddel. Waarom licht het op (zelfs zwarte kleding een beetje)? In waspoeder voor de witte was, voegt de producent een stof ('optisch wit') toe die fluoresceert onder invloed van UV licht. Omdat er in ons normale spectrum (kijk om je heen :wink: ) ook UV zit, lijken je kleren witter.

Zo kun je dus zien wie er met 1 soort waspoeder was en wie met twee ;) (..als die ene dan poeder voor de witte was is :shock: )

Wie vult aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: black-light

Ik heb het kunstmatig kunnen maken dat je handen geel oplichten onder uv licht:

1. neem gele markeerstiften

2. neem een potje water, een potje azijn en wat natrium bicarbonade

3. meng het water (3delen) met de azijn (1deel)

4. zet de markeerstift er in met de punt in het vocht

5. het vocht gaat geel worden, om het beter te mengen kan je roeren met de markeerstift.

6. met een klein beetje het je niet genoeg, doe dit meer, telkens met een klein beetje vocht en giet dit bij de rest.

7. als de stift bijna niets meer geeft, doe je een beetje natrium bicarbonade in het vocht, niet te veel, het gaat nu bruisen

8. als het schuim weg is , haal je de stift er uit en, gooi het vocht bij de rest, naar smaak een beetje natrium bicarbonade toevoegen

9. schudden

10. smeer het op je handen, en vrijf tot het droog is

11. houd je handen onder uv licht, et voilà: je handen lichten geel op

P.s. je kan dit ook op een glas doen, achter af kan je iedereen zijn handen onder uv licht houden en zien wie er aan is geweest!

Stijntje

Reageer