[scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Ik zou graag de volledige reactie vergelijking willen weten van

soda met azijnzuur.

We hebben een proef gedaan waarbij we een laagje azijnzuur op een bord deden, met de indicator thymolblauw.

Vervolgens legden we een brok soda in het azijnzuur, waardoor er een kleuromslag plaatsvond. Dit alles moesten we filmen als kleinschalig project

maar ik maak een fout in mijn reactie vergelijking en ik kan het ook niet vinden elders..

Als iemand me daarbij zou kunnen helpen, graag

Mvgr X

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Ik geef je niet het antwoord, maar met een paar vragen kom je misschien tot het antwoord. Als je er nog niet uit komt, laat dan zien wat je wel hebt gedaan en dan wil ik wel weer verder helpen.

Kun je zelf aangeven wat de formule is van azijnzuur en van soda?

Wat splitst een zuur af, wanneer het deelneemt in een zuur-base reactie?

Het carbonaat ion neemt datgene op. Er ontstaat dan (instabiel) koolzuur H2CO3.

Wat is het bruisen dat jullie waarnamen, waar komt dat vandaan?

Met deze suggesties moet je verder kunnen komen. Succes!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Dus

Na2CO3 (s) + 2 CH3COOH (aq) --> H2CO3(aq) + CH3COO- (aq)

H2CO3(aq) --> H2O(l) + CO2(g)

Zo?

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Lijkt mij goed. Je kunt bij de 1e vergelijking de Na+ nog opschrijven.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

thnx!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

En natuurlijk de vergelijking aan beide zijden nog kloppend maken, het lijkt me namelijk sterk dat beide Na+ en het azijnzuurion in het niets verdwijnen. Mocht dat wel gebeuren, dan feliciteer ik je hierbij alvast voor je Nobelprijs :lol:

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

het lijkt me namelijk sterk dat beide Na+ en het azijnzuurion in het niets verdwijnen.
Oeps, die zag ik ook over het hoofd. :lol:

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Wij schrijven het Na er nooit bij omdat het niet gebruikt wordt in de zuurbase reactie, maar ik had inderdaad een 2 voor die CH3COO- moeten zetten.

Ik ben er helemaal uit zo. Dankje!

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Je hebt nog altijd 2 mol negatieve ionen in je oplossing, daar horen ook gewoon 2 mol positieve ionen bij, dat is gewoon een regel. Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Reactievergelijking azijnzuur + soda

Darkrose schreef:Wij schrijven het Na er nooit bij omdat het niet gebruikt wordt in de zuurbase reactie, maar ik had inderdaad een 2 voor die CH3COO- moeten zetten.

Ik ben er helemaal uit zo. Dankje!
Dat is goed, maar dan moet je aan de linker kant ook geen Na2CO3 schrijven, maar CO32-.

In dit geval is echter de vergelijking met Na+-ionen beter, omdat je uitgaat van de vaste stof. Zo laat je zien dat vanuit de vaste stof er ook Na+-ionen in oplossing gaan.

Hoe je het ook doet, in ieder geval moeten aan beide kanten van de pijl alle elementen even veel voorkomen èn de totale lading moet aan beide kanten gelijk zijn.

Reageer