enthalpie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

enthalpie

Beste,

Gedurende de maand september en oktober zijn wij tijdens de lessen chemie bezig geweest met reactiesnelheden en evenwichtsreacties. Maar wij hebben het hoofdstuk over de ENTHALPIE en de REACTIE - ENTHALPIE echter overgeslagen, omdat ons boek waar nodig vermeld welke reactie endotherm of exotherm is. Maar wanneer ik nu op het internet op zoek ga naar extra oefeningen merk ik al gauw dat dit niet het geval is. Omwille van dit feit ben ik even aan zelfstudie gaan doen om ook die oefeningen te kunnen oplossen. Nu is mijn vraag de volgende:

Gegeven:

H2 + I2 2 HI + x kJ

Is het correct ervan uit te gaan dat de reactie

H2 + I2 → 2HI

een exotherme reactie is, omwille van de " + x kJ"die in de opgave vermeld wordt? En is de reactie - enthalpie (∆H) dan negatief?

Zo ja. Verschuift het evenwicht dan naar links bij het verwarmen, omwille van de tegenwerkende reactie nl. de endotherme reactie ?

2HI → H2 + I2

Alvast heel erg bedankt voor uw hulp.

Sem,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: enthalpie

Hoi sem, Welkom op chemieforum.nl.

Als ik het zo vlot bekijk is het antwoord Ja, Ja en misschien. Ik heb geen idee hoe groot "x" is: als x erg groot is, dan gaat zelfs bij verhitting de teruglopende reactie geen belangrijke rol spelen. Het blijft een aflopende reactie, en geen evenwicht.

Het zou natuurlijk kunnen dat iemand een "instinkertje" neerzet, en dat x eigenlijk negatief is. In dit geval is dat niet zo, lijkt me.

Reageer