Schotelhoogte en H-u curve

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Schotelhoogte en H-u curve

Voor een project op school ben ik bezig de schotelhoogte van onze capillaire kolom te bepalen, en kijken wat de optimale draaggassnelleheid is dmv een H-u curve. Daarvoor heb ik bij 45, 50, 55 en 60 kPa draaggasdruk hexaan door de kolom gejaagd.

De breedte van de pieken van hexaan waren onderaan (de W dus) respectievelijk 0.4 , 0.4 , 0.4 en 0.3 cm. Deze zijn iets langer getrokken door de papiersnelheid constant op 8cm/minuut te houden - anders waren ze totaal niet te meten.

Met de formule H = 0.25W2/L werd dan de schotelhoogte berekend in cm's. De kolomlengte is 30 meter dus 3000 cm en als je dit in de formule propt krijg je voor 45, 50 en 55 kPa druk een schotelhoogte van 3,33*10-6 en voor 60 kPa druk een schotelhoogte van 1,88*10-6.

Deze schotelhoogtes lijken mij heel erg laag. Als ik dan wil kijken hoeveel schotels er dan theoretisch in mijn kolom zijn deel ik de kolomlengte (in cm) door schotelhoogte (ook in cm) en dan krijg ik voor 45, 50 en 55 kPa pakweg 9*10-4 schotels uit.

EDIT - Als ik het aantal schotels uitreken met 16 * (Tr / W)2 met de Tr en W in cm's , krijg ik 6.8644*104[/sup schotels uit, wat me al realistischer lijkt. /EDIT

Dit kan natuurlijk nooit kloppen, maar kan iemand mij misschien zeggen waar het probleem kan liggen?

Als er nog iets is wat jullie willen weten, dan post maar en dan laat ik het jullie weten , alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Schotelhoogte en H-u curve

Ik kom als ik L/H doe toch mooi op 9 miljard schotels uit :)

Berichten: 15

Re: Schotelhoogte en H-u curve

Ooooooh slecht zeg...haakjes vergeten :) Lijkt er inderdaad al meer op :) Bedankt!

Reageer