Reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Reacties

Hallo, Ik ben nieuw hier op het forum en heb een heleboel vragen over Reacties, zuur/basen, en meer.

Hier komen ze:

1) wat wordt er bedoeld met 'dissociatie'??? Er staat in mijn schrift dat een sterk zuur "volledig dissocieert" en dat een zwak zuur "onvolledig dissocieert".

Dit snap ik niet, en ik begrijp ook niet hoe je kunt zien of een zuur of base zwak of sterk is.

2) Wat is een 'buffer' en wat doet deze precies.

3) als men bv. zegt dat de Pka van een stof gelijk is aan 1,81 . Waar staat Pka dan voor en wat betekent dit???

Ik kan wel met de formules omgaan en ik kan wel de Ph berekenen, maar ik snap gewoon niet wat die Pka betekenen.

4) Als je een reactie maakt van bv. NH4NO3 in water. Hoe weet je dan wat met wat reageert??? en hoe kan je weten of er een OH3+ vrijkomt of een H- ??

5) Hoe kun je zien aan een reactie of het evenwicht naar links of naar rechts is??? En hoe kun je weten naar waar een evenwicht zich verschuift???

6) Wat is een "halfcel" ???

Ok, dat waren de vragen dan. Ik hoop dat iemand mij (a.u.b.) een duidelijk antwoord op deze kan geven. (liefst zo snel mogelijk)

Groetjes

Lili

Berichten: 857

Re: Reacties

1) Dissociëren is dat de ionen van elkaar los gaan.

2) Zie google

3) De pKa waarde is een indicatie voor de hoeveelheid H+ (Waterstofionen) dat dissocieert in oplossing. (Gevonden met GOOGLE...)

6) eerste link Google: Halfcel

Google bevat veel info....wanneer je iets niet kan vinden of iets helemaal niet begrijp kan je het hier plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reacties

Hoi, welkom op chemieforum.nl. Vragen worden altijd zo snel mogelijk beantwoord, behalve als je daarom vraagt, want dan hebben mensen geen zin meer. Het is beter om op tijd aan je huiswerk te beginnen, en de vragen op tijd te stellen.

1. Dissociatie van een zuur is het in oplossing afscheiden van een H+ ion (of H3O+, zo je wilt). Dit moet uitgelegd staan in de stof.

2. buffer op Wikipedia zoals al gezegd. Dit moet ook uitgelegd staan in de stof.

3. de pKa is een maat voor de sterkte van het zuur. Dit moet uitgelegd staan in de stof. Zoek maar naar Ka, pKa is daar een afgeleide waarde van.

4. Een zout lost op in water tot ionen. Welke stoffen of ionen een H+ kunnen afstaan kun je als je heel veel ervaring hebt wel afleiden, maar moet je anders gewoon uit je hoofd weten of opzoeken.

5. Dat kun je niet. Dat moet je uit je hoofd weten of opzoeken.

Berichten: 328

Re: Reacties

4) Als je een reactie maakt van bv. NH4NO3 in water. Hoe weet je dan wat met wat reageert??? en hoe kan je weten of er een H3O+ vrijkomt of een H- ??
Als je NH4NO3 oplost in water, dan splits het zich in NH4+ en NO3-. Van NH4+ weet je dat het een zuur is (kun je opzoeken in binas) en dus weet je hoe het reageert. Je kunt in binas opzoeken of deeltjes goed oplossen in water (alles met NO3- lost goed op) en daarna kun je kijken wat die deeltjes doen (NH4+ is een zuur). Aan de hand van de pKa of pKb waardes kun je kijken of iets als een zuur of base zal reageren. Soms kun je het ook zien aan de formule. HCl bijv kan alleen maar als zuur reageren en H2PO4- zul je moeten opzoeken.

H3O+ komt nooit vrij, een zuur geeft een H+ af en die kan aan water gaan zitten.

H- komt niet zo makkelijk vrij, je bedoelt denk ik OH-, maar die komt ook nooit vrij. Een base neemt een H+ van water op, zodat er OH- ontstaat.

5) Hoe kun je zien aan een reactie of het evenwicht naar links of naar rechts is??? En hoe kun je weten naar waar een evenwicht zich verschuift???
Dit kun je alleen zien door de evenwichtsvergelijking op te schrijven en naar de evenwichtsconcstante te kijken.

aahhhh net te langzaam Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Reacties

H- komt niet zo makkelijk vrij, je bedoelt denk ik OH-, maar die komt ook nooit vrij. Een base neemt een H+ van water op, zodat er OH- ontstaat.
Heel vaak waar, maar niet altijd. Wat gebeurt er als er NaOH oplost in water?

Berichten: 328

Re: Reacties

Heel vaak waar, maar niet altijd. Wat gebeurt er als er NaOH oplost in water?
Jaaaaaa ok, dan wel. :)

Reageer