primerkeuze

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

primerkeuze

Hallo iedereen! Ik zit met een probleem over primers. in een praktische oefening moeten we voor een PCR van een bepaalde sequentie bepalen welke van vier primerparen meest geschikt is. Ik weet al dat primerkeuze o.a. kan bepaald worden door:

- Tm, deze mag niet te veel verschillen bij forward en backward primer

- de complementariteit tussen de 2 primers en intern in de primers(hairpin) moet laag zijn

-de complementariteit aan de 3' uiteinden tussen de primers en intern in de primers moet laag zijn.

nu vroeg ik me een paar dingen af:

- Speelt de lengte van een primer ook een rol? Persoonlijk zou ik denken dat een langere primer beter was omdat hierbij misschien minder kans is op volledige complementariteit, maar is mijn redenering wel correct????

- ik vroeg me ook af of een primer mag overlappen met de sequentie die door PCR vermenigvuldigd moet worden. Ik denk dat dit helemaal niet mag, maar zeker ben ik er niet van.

- zijn er nog andere elementen die de primerkeuze bepalen en welke van alle elementen is eigenlijk het belangrijkste(want daarop moet ik mijn keuze baseren)?

Ik hoop dat iemand me kan helpen! alvast bedankt!

groetjes

stef.

Berichten: 337

Re: primerkeuze

zie DIT topic... Hier moet je wel wat mee kunnen :)

Berichten: 152

Re: primerkeuze

Bedankt, er zijn me al een paar dingen duidelijk geworden. ik wist namelijk niet dat forward en backward primer op een andere van de twee strengen werken.

Maar toch blijf ik nog wel een beetje met mijn vraag zitten. Wat is er eigenlijk het beste, een lange of een korte primer en waarom?

groetjes

stef.

Berichten: 152

Re: primerkeuze

Ik vraag me ook af of een primer de te amplificeren DNA-sequentie volledig moet omvatten of dat er tussen de sequentie en de primer nog een aantal nucleotiden mogen zitten.

groetjes

stef.

Berichten: 337

Re: primerkeuze

Het beste (meest specifiek en efficient) werken primers tussen de 18-28 nucleotiden. Als ze te kort zijn gaan ze aspecifiek hybridiseren op andere plekken (mispriming) en krijg je veel bijproducten. Als ze te lang zijn, is de kans op primer complementariteit erg groot (o.a. ook hairpin vorming) en neemt de efficientie af.

Om je laatste vraag te beantwoorden: dat hangt er vanaf wat je wilt. Als je een gen wilt kloneren moet je in ieder geval de coderende sequentie hebben (in-frame). Wanneer je wilt kwantificeren maakt het allemaal niet zoveel uit wat je doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: primerkeuze

Nog meer informatie over primers Ik denk dat het ook wel leuk is om deze topic te lezen overal wat betreft de verschillende soorten primers en hoe je het moet toepassen.

MvG Ron

Berichten: 152

Re: primerkeuze

Ik denk dat ik nu wel verder kan! bedankt! :)

groetjes

stef.

Reageer