Esters

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Esters

Hoi, ik ben Bert en ben nieuw hier. Ik had een paar vraagjes met betrekking tot esters. Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

-Welke factoren zijn van invloed op het evenwicht van een ester?

-Stapsgewijs de bereiding en zuivering van een ester.

Thnks alvast!

Grt,

Bert

Berichten: 857

Re: Esters

Welkom op het Chemieforum

Typ eens op google: Isopentyl acetate in...dit is de synthese van bananenolie. Daar staat al veel info

Dit is al 1 pagina.

Invloed op het evenwicht is het zuur dat je gebruikt, de temperatuur en de hoeveelheid bicarbonaat oplossing die je gebruikt bij de zuivering.

Je kan het beste veresteren met een zuuranhydride of een zuurchloride. Een andere mogelijkheid is het water direct aftappen met een ontwateringsapparaatje.

Er kan dan geen hydrolyse van de ester optreden omdat er geen water in contact komt met de ester.

Kijk eerst eens waarmee je de ester "verontreinigd"...Er ontstaat water en je gebruikt zwavelzuur als katalysator..En meestal gebruik je een in water oplosbaar carbonzuur voor de verestering en deze wordt meestal in overmaat toegevoegd

De zuivering houd dus in het verwijderen van de katalysator.

Je zuiverd simpel weg met een bicarbonaat oplossing (5% voor microschaal synthese)

En het zuiveren houd ook nog in het verwijderen van het water (verwijder eerst zoveel mogelijk via een scheitrechter)...dit door watervrij natriumsulfaat in de ester te brengen.

En daarna destilleren..tadaaa.

Staat ook wel op google....

Berichten: 90

Re: Esters

eventueel kan je op het einde nog herkristallisatie toepassen als zuiveringstechniek

Berichten: 857

Re: Esters

eventueel kan je op het einde nog herkristallisatie toepassen als zuiveringstechniek
inderdaad het is ook maar net over wat voor soort ester je het hebt.

Geurende esters zoals bananenolie is een vloeistof maar asprine (acetylsalicylzuur) is weer een vaste stof en deze kan je dus uitlaten kristalliseren..

Berichten: 5

Re: Esters

Bedankt jongens, top info!!

Reageer