Kalk amonsalpeter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

Kalk amonsalpeter

Hoi, weet iemand precies wat er in de meststof kalkamonsalpeter zit?

Ik dacht aan NH4NO3 maar dan ontbreekt dat kalk gedeelte nog...

Op een forum las ik dat er nog MgO bij zit... maar m'n leerkracht chemie dacht dan eerder aan CaO (mijn oprechte excuses :) , maar is dat dan Ca2O zeker, niet?) omdat er van kalk werd gesproken...

Anyway, ik zou die twee willen scheiden. MgO lost niet op in water, maar geeft dat een reactie met het water? (MgO + H2O --> MgOH enz...)

(NH4NO3 lost dan wel op in water, en als dat geen reactie geeft zou dat wel eens handig zijn...)

Dank

Nelson

Berichten: 2.035

Re: Kalk amonsalpeter

1) typ 'kalkamonsalpeter' in Google.

2) Zoek in nederlandstalige pagina's.

3) Hoppaaaaa.... 293 hits. :)

en zowel jij als je leraar zitten ernaast... het is CaCO3 :)

Berichten: 3.145

Re: Kalk amonsalpeter

Kalkammonsalpeter bestaat voor zo'n 80% uit ammonium nitraat, verder zit er een soort kalk in, onzuiver calcium/magnesium carbonaat (dolomiet), dus (Mg,Ca)CO3.

Ca2O is niks, calcium komt in zijn verbindingen alleen in de +2 oxidatie toestand voor.

Kijk op www.chemixtry.tk voor info over ammonium nitraat. Daar staan veilige methoden om dit te ontdoen van z'n kalk. Je kunt het ook op een veilige manier omzetten naar KNO3 met K2CO3, ook behandeld op het 'zusterforum'. Niet zomaar een n00b vraag stellen daar, maar de zoekfunctie gebruiken, anders raken er zeker een paar members oververhit!

Ga niet zomaar zelf aanrommelen met dit spul, zonder goed de risico's te hebben uitgezocht. Te sterk verhitten van ammonium nitraat kan tot zeer vervelende situaties leiden en ik zou er weer flink van balen als we het volgende in de Telegraaf moeten lezen:
Jongeman ernstig gewond door misbruik van kunstmest.
Je weet het hè, aanrommelen met chems is niet wijs, dus gij zijt gewaarschuwd. Met aanrommelen wordt de hobby van thuischemie alleen maar (verder) de vernieling in geholpen, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.

Berichten: 318

Re: Kalk amonsalpeter

Mhh, bedankt voor de tips! (khad al gezocht op google, maar nog niet zooo veel, en niets echt duidelijks gevonden...)

Ik zal er mee opletten, als je zecht dat het zo gevaarlijk is. Zoals ik al heb laten weten ergens op het forum zit ik met een project over modelraketten met KNO3-suiker motoren etc... aangezien ik nergens aan salpeter graak (jaa, ik heb al op sites besteld, maar ik krijg al sinds weken geen antwoord... (en 1 site vraagt +-10€ voor 100g...))

Dus had ik gedacht of dat misschien ook met ammoniumnitraat zou lukken. Maar als dit echter te gevaarlijk uitkomt, dan hou ik het voor gezien.

Je zegt dat je met K2CO3 er KNO3 kunt uithalen.. daar zalk dan ook es over gaan lezen.

Maar kben niet meer van plan om, zoals vroeger, halsoverkop ergens mee te beginnen waarmee je kelder of weet ik veel wat in 123 in de fik staat...

Bedankt dus voor de informatie!!

MVG

Pelsonius

Reageer