caffeïnesynthese

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.746

caffe

is er een mogelijkheid om caffeine te synthetiseren (dus niet gewoon uit planten halen)

en zoja, welke? en uit welke beginstoffen

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: caffe

Nah, Kerckhof, Googlen op "synthesis of caffeine" was het niet? :)

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2001/...g/synthesis.htm

Synthese van caffeine met gebruik van dimethylureum en malonzuur!

En zo vind je er nog wel meer :)

Berichten: 2.746

Re: caffe

owkey

al bedankt, ik had even google uit het oog verloren

zou die syntese op middelbare school -niveau doenbaar zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: caffe

Ik zou het in verband met de giftigheid van pure caffeïne niet doen op de middelbare school. Misschien als demonstratieproef uitgevoerd door de docent, maar ook dan zijn er betere alternatieven voor de synthese van een simpele natuurstof. Cinnemaldehyde (kaneel) bijvoorbeeld, dat zou je wel prima zelf kunnen doen.

Berichten: 2.746

Re: caffe

als ik mijn eindwerk over caffeine doe, kom ik best niet af met kaneel denk ik

zijn er buiten de giftigheid van caffeine nog andere moeilijkheden?

Berichten: 88

Re: caffe

giftigheid valt best wel mee denk ik. Volgens wikipedia is de LD50 13 - 19 gram. Als je dat perongeluk bij je proef perongeluk naar binnen wil werken doe je wel raar...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: caffe

Dat zal milligram moeten zijn, of is dat het totaal voor een volwassen mens? Die geldt voor orale inname. Vergiftiging door inademing: LC50(rat) = 4.1-4.9 mg/L/4h.

Berichten: 2.035

Re: caffe

LD50's voor cafeine lijken me wat zinniger in mg/kg (orale inname):

Rat: 200-400 mg/kg

Muis: 185 mg/kg

In de mens geeft het milde effecten; bij <2 μg/ml (koffie, thee) in het bloed stimulerend, bij hogere doses (10-30 μg/ml) overstimulatie (trillingen, hoofdpijn etc). Om de laatste bloedniveau's te halen moet je enige grammen binnenkrijgen; da's dus een halve pot leeg eten 8-[

Het is dus, bij normaal gebruik, in het geheel niet 'giftig'...

Op de universiteit moesten wij af en toe leerlingen van 5 VWO een middagje practicum geven; een van de proeven was het extraheren van caffeine uit thee. Van het uiteindelijke product mochten ze, onder ons toezicht, een 'pinkpuntje' (ca. 5 mg) proeven (als je het verbied doen ze het nl. toch, en wel met onvoorspelbare hoeveelheden ;) ).... er heeft nooit iemand ook maar enig effect ondervonden 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: caffe

Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf weten, maar ikzelf vind het een ongeschikt product om op de middelbare school te maken ondanks dat anderen hun vingers erbij aflikken.

Berichten: 2.035

Re: caffe

Waarom 'ongeschikt' Quico?

Aangezien Caffeine echt niet giftig is, lijkt deze synthese me veiliger dan middelbare scholieren te laten werken met bijv. geconcentreerde zuren....... Afbeelding

Heb je een bepaalde gedachtengang?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: caffe

Van het uiteindelijke product mochten ze, onder ons toezicht, een 'pinkpuntje' (ca. 5 mg) proeven
Hoe wist je zeker dat je caffeïne had gemaakt? Misschien bestond de helft van het produkt wel uit (uiterst gevaarlijke) bijprodukten 8-[ .
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: caffe

Heb je een bepaalde gedachtengang?
Om dezelfde reden waarom je kinderen geen myristicine laat maken bij een werkstuk over nootmuskaat. Ongeveer net zo 'giftig' als caffeine, maar eveneens een stof die inwerkt op het centraal zenuwstelstel.

Hiernaast heb je nog de onzuiverheden die je tijdens de synthese vormt. Dit probleem heb je niet bij de extractie die je beschrijft.

PS. met geconcentreerde zuren wordt op de middelbare school niet gewerkt.

Berichten: 2.035

Re: caffe

Raspoetin,

Dit was op een universiteit..... zoals je daarvan mag verwachten, werd er wel op enig niveau gewerkt. Na de extractie en het zuiveren (herkristallisatie) werden er IR en NMR van de stof opgenomen (ook leuk voor ze!).... zo bracht je ze bij wat er allemaal bij chemie komt kijken..... en geloof me, na herkristallisatie was de Caffeine altijd 100% zuiver Afbeelding

Quico,

ik zie je punt. Echter, de 'gevaren' van Caffeine en Myristicine zijn dus zo klein (bij 'normaal' gebruik), dat het feit dat ze bij hoge concentratie op je CZS inwerken m.i. niet relevant is.....

De hele farmacologie/toxicologie draait om hetzelfde punt: dosis. Mensen komen dagelijks in contact met stoffen die, bij hoge concentraties, de nodige ellende veroorzaken.

Ik weet trouwens niet wat de starter van dit topic PRECIES van plan is, maar als zo'n synthese (of het produkt ervan) aanschouwelijk werkt, zou ik niet zeggen: 'doe maar niet, want dit spul is bij het inslikken in grote hoeveelheden slecht voor je' 8-[

Ik word blijkbaar wel oud: toen ik nog op de middelbare school zat, moesten we diverse proefjes doen met gec. zuren 8-[

Berichten: 243

Re: caffe

..... en geloof me, na herkristallisatie was de Caffeine altijd 100% zuiver Afbeelding
Sorrie Herminator, maar caffeine na kristallisatie lijkt me al helemaal ongeschikt om oraal in te nemen, omdat dergelijke kristallen ook erg schadelijk kunnen zijn voor je slokdarm, of zelfs maagwand. En daarvoor maakt de hoeveelheid helemaal niet uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: caffe

zou die syntese op middelbare school -niveau doenbaar zijn?
Om er maar even op terug te komen.

Blijkbaar zijn de meningen enigzins verdeeld of dit een goed experiment voor de middelbare school is. Ik denk dat je docent in dit geval de beste afweging kan maken over of hij het een goed experiment vindt, hij draagt immers de verantwoordelijkheid.

Reageer