Zeep maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zeep maken

Hey, ik ga voor m'n scheikunde PO zelf handzeep maken. Nu heb ik op internet een recept gevonden waarbij ze de volgende hoeveelheden gebruiken:

50 gram zonnebloemolie

32 gram natriumhydroxide, er staat dat ze dit oplossen in 60 ml water, en dit later aanvullen tot 100 ml.

100 ml verzadigde NaCl oplossing voor het ontzouten.

Nou heb ik op internet op verschillende site's andere verhoudingen gevonden, en weet ik dus niet of dit zo goed is. En ik heb nog een vraag, namelijk wanneer moet je de zeep ontzouten? Aan het einde van de proef? En welke van de 2 lagen moet je na het drogen wegscheppen? alvast bedankt groetjes Ninke
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Zeep maken

Welkom op het chemieforum!

De molmassa van een triglyceride (olie) ligt in de buurt van de 800 g/mol. Je hebt dus ongeveer 60 mmol olie. Je gebruikt 32 g NaOH. Dat komt overeen met 800 mmol. Voor elke mol olie heb je 3 mol NaOH nodig voor volledige verzeping.

Om de handzeep te maken volgens dit recept moet je dus na de verzeping je overmaat NaOH kwijtraken. Wanneer hier in het voorschrift rekening mee wordt gehouden zal het dus wel werken. Voor een snelle verzeping is het handig overmaat NaOH te gebruiken, dus dat is niet vreemd.

Ook voor andere recepten die je vindt op internet kun je de verhoudingen narekenen. Zolang je niet minder dan 3 equivalenten NaOH gebruikt zal het (uiteindelijk) wel lukken.
En ik heb nog een vraag, namelijk wanneer moet je de zeep ontzouten? Aan het einde van de proef? En welke van de 2 lagen moet je na het drogen wegscheppen?
Voor uitleg bij het recept dat je hebt gevonden is het handig wanneer je het in zijn geheel hier neer zet. Met deze losse opmerkingen kan ik niet zo veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Zeep maken

Kijk hier eens Zeep

Met zonnebloemolie alleen krijg je geen goede zeep.

En zout gebruikt men alleen in industriele processen, Het versneld alleen het proces iets.

Berichten: 3

Re: Zeep maken

eey! Bedankt voor de hulp! Dit is een link naar het recept wat ik wil gaan gebruiken:

http://www.experimenten.nl/zeep.html
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Zeep maken

Het lijkt me dat het met dit recept goed moet lukken.

In dit experiment wordt precies genoeg NaOH gebruikt (3 equivalenten) om alle olie te verzepen. Er wordt nl maar 21 mL van de NaOH oplossing gebruikt.

De opmerking over goed roeren moet je goed in acht nemen

Het ontzouten om water en glycerol te verwijderen staat duidelijk genoeg in de proef uitgelegd.

Succes!

Reageer