[scheikunde] Siloxaan?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 35

[scheikunde] Siloxaan?

Hallo allemaal!

Ik doe mijn profielwerkstuk over chloor (productie, verwerking en de effecten op het milieu om precies te zijn), maar ik zit een beetje vast.

Bij het maken van siliconen D.M.V. chloor krijgt men op een gegeven moment Siloxaan, ik heb gelezen dat de molecuulformule Si-O-Si is.. maar ik weet neit zeker of dat klopt, aangezien Silicium 4 bindingen kan maken (....getal of zoiets).

En bij reactie van DimethyldichloorSilaan met water zou je Siloxaan krijgen, dan zou de reactieformule uit komen te zien:

C2H6Cl2Si + H2O (L) --> Si2O + HCl (G) ( + H2 (g) ?)

en er is geen mogelijkheid dat deze kloppend kan zijn, kan iemand me hiermee helpen?

Alvast Bedankt!

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Siloxaan?

Welkom op het chemieforum!

Jou reactievergelijking klopt inderdaad niet. Er wordt geen SiO2en ook geen H2 gevormd. Eigenlijk is alleen de HCl goed. :)

Met dimethyldichloorsilaan en water krijg je polysiloxaan gevormd. De methylgroepen blijven gewoon aan de siliciumatomen zitten. De chlooratomen worden met water gehydrolyseerd.

Kijk hier eens. Bij mijn post in die topic van dinsdag 27 september 2005 om 20:35 uur staat ondermeer de reactievergelijking gegeven die je zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [scheikunde] Siloxaan?

Dus je krijgt in feite dit:

C2H6Cl2Si + H2O (L) --> HCl +

Afbeelding

Klopt dat?
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Siloxaan?

Klopt helemaal. Afbeelding

Je krijgt dus polymeerketens (polydimethylsiloxanen). De lengte van deze ketens, en de verdeling in lengtes is afhankelijk van hoe je het experiment precies uitvoert.

Reageer