[scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 153

[scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Deze proef hebben we afgelopen week tijdens het practicum uitgevoerd en nu moeten we er een verslag van maken.

Ik heb de titratiecurve getekend en kom uit op een equivalentiepunt van pH 8 en een volume van 11,7 ml toegevoegde natriumhyrdoxide. Is dit al mogelijk ?

Nu moeten we nog enkel vragen oplossen:

1) Bereken de molariteit van de onverdunde aijnzuuroplossing.

c = n / V = m / M.V

Hiervan weet je M en V, maar m toch niet ?

2) Duid op de grafiek het omslaggebied van beide indicatoren aan. Welke indicator is het meest geschikt en waarom ? De indicatoren zijn methyloranje en fenolfthaleïne.

Omdat we weinig tijd hadden heb ik dit vergeten te noteren. Ik weet wel dat de oplossing in het begin kleurloos was en op het einde roodachtig.

3) Verklaar de trage pH-verandering in het begin van de titratie.

Geen idee.

4) Leid uit de titratiecurve de ionisatieconstante van azijnzuur af.

Ik weet dat deze 1,8 * 10-5 is, maar hoe je dat op de grafiek kan zien...geen idee.

Bedankt alvast. :)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

11.7 ml NaOH is natuurlijk mogelijk. Dit hangt af van de hoeveelheid azijnzuur en de concentratie daarvan.

Ik heb zelf al titraties gedaan die lopen van 5ml tot 75ml toevoegen. dus 11.7 is zeker mogelijk.

Uwen indicator is hoogst waarschijnlijk fenolfthaleïne. Omdat je titreert met NaOH, dat is een sterke base, en azijnzuur is een zwak zuur. fft is duidelijk voor sterke basen.

Dan uw Molariteit.

wat ik zou gedaan hebben is, je weegt 1g van dat azijnzuur af, lost dat op in 100 ml water.

25ml pipetteren

titreren met NaOH 0.1M (fft)

n mol zuur x fzuur = v NaOH x c NaOH

==> mol zuur in 25ml opl

dit doeje x 4: mol zuur in 100ml oplossing

dit komt dan overeen met uw m1

MM=m1/mol zuur

mss kun je met uw waarden die denkwijze volgen?
....en God zei:"Laten WE de mensen schapen naar ONS evenbeeld.

Zoals WIJ er uit zien."



-2000 jaar geleden, de Bijbel-

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

OK, dat moet lukken.

In plaats van een nieuw topic te openen, vraag ik het hier:

We hebben ook een proef gedaan ivm kinetica. We moesten de ln van de concentratie voorstellen in functie van de tijd. Deze grafiek was dalend en bijgevolg was de rico hiervan negatief, en de rico van de grafiek is de snelheidsconstante. Kan deze wel negatief zijn ?

De halfwaardetijd is dan ln2/k, en hier kwam ik iets uit van -1500, terwijl ik op een andere grafiek (concentratie in functie van de tijd) een halfwaardetijd van 500 ofzo zag.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

hayden schreef: 11.7 ml NaOH is natuurlijk mogelijk. Dit hangt af van de hoeveelheid azijnzuur en de concentratie daarvan.

Ik heb zelf al titraties gedaan die lopen van 5ml tot 75ml toevoegen. dus 11.7 is zeker mogelijk.

Uwen indicator is hoogst waarschijnlijk fenolfthaleïne. Omdat je titreert met NaOH, dat is een sterke base, en azijnzuur is een zwak zuur. fft is duidelijk voor sterke basen.

Dan uw Molariteit.

wat ik zou gedaan hebben is, je weegt 1g van dat azijnzuur af, lost dat op in 100 ml water.

25ml pipetteren

titreren met NaOH 0.1M (fft)

n mol zuur x fzuur = v NaOH x c NaOH

==> mol zuur in 25ml opl

dit doeje x 4: mol zuur in 100ml oplossing

dit komt dan overeen met uw m1

MM=m1/mol zuur

mss kun je met uw waarden die denkwijze volgen?
ik heb ook een proef gedaan met azijnzuur en NaOH-oplossing.

10 ml azijn verdunnen met water tot 100 ml.

Daarvan 10 ml azijnoplossing + (+/-) 50 ml water + 3dr. indicator.

Titreet dan deze oplossing met NaOH-oplossing tot een blijvende blauwe of roze kleur.

Daaruit moet ik de concentratie en het massapercentage azijnzuur bepalen van in de oorspronkelijke fles

(huishoudazijn).

Dat titreren begrijp ik niet en hoe ik daaruit de concentratie haal eveneens niet.

Dat azijn wat is dat?? chemisch gezien wel te verstaan

Wie kan me hierbij aan de start helpen

Tha Boss

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Azijnzuur is een eenwaardig zwak zuur met de molecuulformule CH3COOH. Kz = 1,7 * 10-5

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Ik heb ook nog een vraag in verband met het titreren van azijnzuur met natronloog.

Hoe kan het ondanks dat er een evenwicht heerst in de azijnzuuroplossing (namelijk CH3COOH (l) <-> CH3COO-(aq) + H3O+(aq)) dat je door middel van titratie met natronloog toch vast kan stellen wat de oorspronkelijke totale hoeveelheid azijnzuur was...

Want er is een evenwicht, en je kan toch titreren..

Hoe zit dat?

Alvast bedankt! ;)

Berichten: 149

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Nikkie V5 schreef: Ik heb ook nog een vraag in verband met het titreren van azijnzuur met natronloog.

Hoe kan het ondanks dat er een evenwicht heerst in de azijnzuuroplossing (namelijk CH3COOH (l) <-> CH3COO-(aq) + H3O+(aq)) dat je door middel van titratie met natronloog toch vast kan stellen wat de oorspronkelijke totale hoeveelheid azijnzuur was...

Want er is een evenwicht, en je kan toch titreren..

Hoe zit dat?

Alvast bedankt! ;)
De OH groep van de Natronloog pikt een H3O+ van de CH3COOH en dit reageert tot H2O

dit kun je observeren door de pH van de oplossing in de gaten te houden gedurende je titratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Maundu schreef:
Nikkie V5 schreef: Ik heb ook nog een vraag in verband met het titreren van azijnzuur met natronloog.

Hoe kan het ondanks dat er een evenwicht heerst in de azijnzuuroplossing (namelijk CH3COOH (l) <-> CH3COO-(aq)  + H3O+(aq))  dat je door middel van titratie met natronloog toch vast kan stellen wat de oorspronkelijke totale hoeveelheid azijnzuur was...

Want er is een evenwicht, en je kan toch titreren..

Hoe zit dat?

Alvast bedankt! ;)
De OH groep van de Natronloog pikt een H3O+ van de CH3COOH en dit reageert tot H2O

dit kun je observeren door de pH van de oplossing in de gaten te houden gedurende je titratie.
Op een gegeven moment is de relatieve concentratie van het loog zo hoog dat het evenwicht volledig rechts ligt.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

FsWd schreef:
Maundu schreef:
Nikkie V5 schreef: Ik heb ook nog een vraag in verband met het titreren van azijnzuur met natronloog.

Hoe kan het ondanks dat er een evenwicht heerst in de azijnzuuroplossing (namelijk CH3COOH (l) <-> CH3COO-(aq) + H3O+(aq)) dat je door middel van titratie met natronloog toch vast kan stellen wat de oorspronkelijke totale hoeveelheid azijnzuur was...

Want er is een evenwicht, en je kan toch titreren..

Hoe zit dat?

Alvast bedankt! ;)
De OH groep van de Natronloog pikt een H3O+ van de CH3COOH en dit reageert tot H2O

dit kun je observeren door de pH van de oplossing in de gaten te houden gedurende je titratie.
Op een gegeven moment is de relatieve concentratie van het loog zo hoog dat het evenwicht volledig rechts ligt.
Dus even samenvatten, je kan de oorspronkelijke concentratie azijnzuur ondanks het evenwicht bepalen omdat de concentratie natronloog op een gegeven moment zo hoog is dat het evenwicht zich volledig naar rechts verplaats.

daar wordt dan H3O+(aq) + OH-(aq) <-> 2 H2O(l) mee bedoeld, en dat zit dan in de erlemeyer waar je in titreert dat evenwicht?

en de ph kun je dus in de gaten houden met die fenelftaleïne, want als de ph hoog genoeg is slaat de kleur om toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Klopt, en omdat het een zwak zuur betreft, zal het eindpunt boven pH=7 liggen, juist omdat er meer loog nodig is om het zwakke zuur te neutraliseren.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Oke heel erg bedankt! ;)

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Dan heb ik nog een vraag over het berekenen van de molariteit van het azijnzuur.

Bij het titreren heb ik deze waarde gevonden voor de benodigde natronloog: 26,455 mL

De molariteit van de natronloog is 0,1004 M

Dan heb ik deze berekening:

26,455 • 10-3 • 0,1004 = 2,656 • 10-3 mol•L-1 NaOH

NaOH : CH3COOH als 1 : 1

Dus de molariteit van de CH3COOH in de erlenmeyer is 2,656 • 10-3 mol•L-1

In de maatkolf zit 10 keer zoveel CH3COOH dus:

2,656 • 10-3 • 10 = 2,656 • 10-2 mol•L-1

Maar is het wel zo dat NaOH : CH3COOH als 1 : 1?

Want als dat niet zo is is die berekening dus ook fout...

Mirrith

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Nikkie V5 schreef: Dan heb ik nog een vraag over het berekenen van de molariteit van het azijnzuur.

Bij het titreren heb ik deze waarde gevonden voor de benodigde natronloog: 26,455 mL

De molariteit van de natronloog is 0,1004 M

Dan heb ik deze berekening:

26,455 • 10-3 • 0,1004 = 2,656 • 10-3 mol•L-1 NaOH

NaOH : CH3COOH      als      1 : 1

Dus de molariteit van de CH3COOH in de erlenmeyer is 2,656 • 10-3 mol•L-1

In de maatkolf zit 10 keer zoveel CH3COOH dus:

2,656 • 10-3 • 10 = 2,656 • 10-2 mol•L-1

Maar is het wel zo dat NaOH : CH3COOH      als      1 : 1?

Want als dat niet zo is is die berekening dus ook fout...

Mirrith
Ik had nog een ingeving, dat je misschien door de pH van het azijnzuur de molariteit kon bereken. En de pH was 2,85.

Dat is dan 10^-2,85 = 1,413 *10^-3 mol L-1

Maar dat is dus iets heel anders dat was ik hiervoor heb berekend..

Dus nou snap ik het niet meer..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Je antwoord in je eerste post klopt gewoon. Natronloog reageert 1 op 1 met zoutzuur. Zoals je het in je 2e post berekent, geldt alleen voor sterke zuren. NOOIT voor zwakke.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Titratie van azijnzuur met natriumhyrdoxide

Oke heel erg bedankt ;)

Reageer