mest[stof]

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

mest[stof]

goeiendag, ik doe dees jaar mijn eindwerk over mest[stof], en wij moeten ook praktishe proeven doen over/op ons onderwerp.

Nu zou ik SO2, K2O, P2O5en N willen bepalen in mest maar ik vindt geen realizeerbaare proeven op het net.

Het is zeker niet de bedoeling dat jullie mijn volledige eindwerk gaan maken[mag altijd natuurlijk :) ], maar weet er iemand waar ik realizeerbaare preoven kan vinden, met realizeerbaar bedoel ik in een schoollabo.

Of in welke richting ik moet zoeken.

Als er iemand van buiten weet in welk oplosmiddel dat mest kan in opgelost worden[(zwaar)polair, (zwaar) apolair, niet reagerend, mV% mest oplosmiddel]

dan kan ik ook verderzoeken naar specifiekere proeven.

Natuurlijk zijn deze proeven voor wijzeging vatbaar moesten jullie beter/makelijkere proeven geven.

Bedankt op voorhand, Peter.

Berichten: 2.399

Re: mest[stof]

Wat zijn proeven die je kan uitvoeren? Titraties?

N: kan met de methode van Kjeldahl als ik me niet vergis.

Verder kun je mest gewoon in water oplossen volgens mij, als het namelijk niet in water op zou lossen, dan zou het nooit de grond in migreren en dus nooit werkzaam worden.

Berichten: 3.145

Re: mest[stof]

Dat laatste is niet helemaal waar. Veel kunstmeststoffen (bijv. thomaskali en dolokal) lossen niet op in water. Door zwak zure werking middels CO2 uit de lucht of door lage pH in de grond zelf, lost het toch op, echter zeer langzaam.

Thomaskali kun je in het najaar strooien en levert dan in de winter en in het vroege voorjaar heel langzaam voedingsstoffen.

Berichten: 2.399

Re: mest[stof]

Wat is dan een beter solvent? Ik had het trouwens niet over pH waarden etc. Misschien zul je inderdaad de pH moeten verlagen, of nog wat anders uit moeten halen.

Berichten: 3

Re: mest[stof]

na veel persen heeft mijn leerkracht analytishe eindelijk gezegd dat ik gewoon water moest gebruiken omdat eventueel andere solventen te ingewikeld zouden zijn kwa aparatuur.

maar gelieve toch nog raad te geven i.v.m. de andere vragen

Berichten: 5

Re: mest[stof]

Kwantitatief bepalen ? UV-VIS of HPLC, dunkt me.

Berichten: 3

Re: mest[stof]

ik ben nu heel blij, door stom toeval en veel geluk ben ik op een gelijkaardige proef gestoten en heb die een beetje aan gepast[hoeveelheden] aan mijn mogelijkheden. ik heb een proef om N te bepalen via UV-VIS[655nm ik vergeet altijd welke van de 2 dat is].

als ook een simplistishe pH meting om de tijd te vullen tijdens de rust.

als er jullie een woord te binnen schiet altijd zeggen, zo ben ik ook op deze proef gestoten, 1 woordje van een vriend en ik was op weg. 8-[

toch al bedacnkt voor de inspaningen

Berichten: 41

Re: mest[stof]

over dat P2O5 en SO2 oplossen ben ik zeker allleen er zitten nog meer stoffen in die waarschijnlijk gedeeltelijk oplossen in water zoals ammoniumdicarbonaat NH4(CO3)2 of ammoniumsullfaat NH4SO4 etc. alleen P2O5 reageert met water tot fosforzuur H3PO4 die weer reageert tot verschillende fosfaten.

deze fosfaten zijn belangerijk voor planten. dit was alles wat ik erover weet

. veel succes met je werkstuk :lol:

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Reageer